• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
به بهانه سالروز وفات حضرت ام البنین(س)؛

وصف حماسه صبر مادران شهدا در هنر هفتم وطنی

  • کد خبر : 723
  • 26 دی 1400 - 9:40
وصف حماسه صبر مادران شهدا در هنر هفتم وطنی
سپهر فردا/ در سینمای ایران گرچه فیلم های بسیار زیادی درباره همسران و مادران شهدا ساخته نشده اما همین آثار تولید شده نیز اَدای دِینی است به شیر زنانی که بزرگورانه با تأسی به حضرت ام البنین(س)، به الگوی صبر و استقامت در جامعه ما بدل شدند.

به گزارش پایگاه خبری سپهر فردا، سالروز وفات حضرت ام البنین (س) به عنوان روز تکریم مادران و همسران شهدا، بهانه بسیار مغتنمی است یا یادی کنیم از چگونگی روایت هنر هفتم وطنی در وصف حماسه صبر و استقامت شیرزنانی که چه در دوران هشت سال دفاع مقدس و چه قبل و بعد از آن، با تربیت فرزندانی دلیر و شهادت عزیزانشان، به راه و مرام و سبک زندگی همسر گرانقدر امیرالمؤمنین (ع) و مادر یَلان دشت کربلا، تأسی جستند.

آن چه مسلم است این که ایفای نقش مادران شهید از سوی بازیگران همواره مورد استقبال قابل توجه جامعه قرار گرفته، چنان که یکی از بهترین نقش آفرینی‌های خانم مریلا زارعی در فیلم ماندگار”شیار ۱۴۳” بوده است، کما این که بخشی از مهم‌ترین جوایز معتبر سینمایی نیز به همین خاطر نصیب این دسته از بازیگران سینمای ایران شده است.

گرچه پس از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و البته عبور بیش از سه دهه از پایان جنگ تحمیلی، فیلم‌های چندان زیادی درباره همسران و مادران شهدا تولید و اکران نشده، اما همین تعداد فیلم نیز حقیقتاً ارزشمند و مایه افتخار است.

یکی از بهترین آثار در وصف صبوری و بزرگواری خانواده‌های شهدا، فیلم سینمایی “ویلایی‌ها” به کارگردانی منیر قیدی است که در آن ثریا قاسمی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان به خوبی به ایفای نقش پرداخته است.

خود او که به خاطر همین نقش، سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را نیز به دست آورد، در گفتگویی اعلام می‌دارد: ” بازی در فیلم ویلایی‌ها، برایم یادآور روزهای سخت دفاع مقدس و انتظار کشیدن‌های خانواده‌های رزمندگان، برای آنکه آیا فرزندشان را باری دیگر می‌بینند یا خیر بود. درس‌های بسیاری از بازی در این فیلم گرفتم. بازی کردن در چنین نقشی بسیار غمگینانه است؛ برای یک مادر بسیار سخت است که از سرنوشت فرزند خود خبر نداشته باشد و زمانی هم که او را می‌بیند، به این فکر می‌کند که آیا یک بار دیگر فرزندشان را می‌بیند. برایم افتخار بود که نقش یک مادر رزمنده را ایفا کردم. “

شیرین یزدان بخش، در فیلم” بوسیدن روی ماه” به کارگردانی همایون اسعدیان نیز حقیقتاً ایفاگر یکی از نقش‌های به یادماندنی سینمای ایران در این زمینه است که به همین خاطر نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد.

این بازیگر پیشکسوت نیز در همین باره گفته است: ” حس عجیبی بود که قابل وصف نیست. در معراج شهدا حالم عادی نبود، بازی نمی‌کردم. خودم را به جای آن مادرها قرار دادم. الان هم به آن زمان فکر می‌کنم می‌بینیم اصلاً در آن اتاق بازی نکردم. یک حال عجیبی بود. “

همان طور که در طلیعه این نوشتار نیز متذکر شدیم، یکی از بهترین بازی‌های مریلا زارعی، مربوط به هنرمندی در فیلم شیار ۱۴۳ به کارگردانی نرگس آبیار در نقش مادر شهید است.

زارعی البته بارها برای ایفای نقش‌های مختلف نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده و برای آثار مختلفی همچون سربازان جمعه و زیر سقف دودی سیمرغ را به خانه برده اما یکی از به یادماندنی ترین نقش‌های وی در سینما به بازی نقش الفت در فیلم سینمایی شیار صد و چهل و سه باز می‌گردد.

این هنرپیشه توانمند سینما و تلویزیون درباره نقش آفرینی در این فیلم می‌گوید: “دارایی الفت در “شیار ۱۴۳” دم دست نبود که به راحتی آن را به دست آورم؛ بنابراین من بیش از آن که با مادران شهدا صحبت کنم، ذهن و روح و روان خود را بیدار کردم. زیرا حوزه دفاع مقدس را حوزه‌ای شهودی می‌دانم. ایمان داشتم برای بازی این نقش باید از تجربه ۱۸ سال بازیگری ام استفاده کنم. از این رو طبق عادت همیشگی ام برای بازی در هر نقشی یک موسیقی در ذهنم نقش گرفت. اما هر آنچه موسیقی در ذهنم داشتم، مرور کردم و دیدم به الفت نمی‌خورد. من الفت را در سجاده نماز پیدا کردم…. “

یکی دیگر از بازیگرانی که در نقش مادر شهید به خوبی از عهده رسالت هنری خویش برآمده، خانم آهو خردمند در فیلم “مهمان داریم” به کارگردانی محمدمهدی عسکرپور است.

او درباره نقش آفرینی خود در این اثر می‌گوید: ” شخصیتی که من در این فیلم بازی کردم علاوه بر همه اشتراکاتی که میان مادران ایرانی وجود دارد دربرگیرنده صبوری این مادر برای دوری از ۳ فرزند شهیدش نیز بود و این مسأله شخصیت این مادر را از تمامی نقش‌های مشابه متمایز می‌کرد. “

لینک کوتاه : https://sepehrefarda.ir/?p=723

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.