• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

سرلشکر باقری: افسران انتظامی برای حوادث امروز و آینده آماده باشند

  • کد خبر : 1197
  • 07 اردیبهشت 1402 - 15:57
سرلشکر باقری: افسران انتظامی برای حوادث امروز و آینده آماده باشند
سپهر فردا/ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه شایسته‌سالاری، شایسته‌گزینی و شایسته‌پروری باید در نیرو‌های انتظامی ما رواج داشته باشد، گفت: افسران انتظامی باید برای حوادث امروز و آینده در حوزه ماموریتی و مسئولیتی آماده باشند.

به گزارش پایگاه خبری سپهر فردا، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بیست و ششمین همایش سراسری فرماندهان، معاونان، روسا و مدیران فراجا اظهار داشت: یاد و خاطره امام راحل و شهیدان انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس، مدافعان حرم و حریم نظم و امنیت به ویژه شهیدان انتظامی را گرامی می‌داریم و برای فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) آرزوی طول عمر توام با سلامتی داریم.

باقری با بیان اینکه باب شهادت در انتظامی کشور باز است، خطاب به آحاد فرماندهان، معاونان، روسا و مدیران عالی فراجا و نیرو‌های پلیس بیان کرد: ان‌شاءالله به واسطه تلاش و جهادی که در راه امنیت و آسایش مردم ایفا می‌کنید مورد رحمت خداوند متعال قرار بگیرید و لازم می‌دانم از همه مجاهدت‌ها و تلاش‌های عزیزان و همرزمانم در سازمان بزرگ انتظامی در همه بخش ها، اماکن انتظامی، مقر‌های پلیس و همه نیرو‌هایی که از مرز‌ها تا سراسر جاده ها، شهر‌ها و روستا‌ها تلاش شبانه روزی دارند، قدردانی کنم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به اهمیت، حساسیت، پیچیدگی، گستره و تنوع ماموریتی پلیس خاطرنشان کرد: روز و لحظه و ساعتی نیست که عزیزان ما در انتظامی کشور دغدغه مسئولیت و ماموریت نداشته باشند و همواره شاهد تلاش و مجاهدت همرزمانمان از مرز تا مرکز در انتظامی هستیم.

وی بیان کرد: حجم و تنوع ماموریت‌های انتظامی در میان نیرو‌های مسلح و سازمان‌های دیگر کشور منحصر به فرد است؛ انتظامی در همه ابعاد زندگی مردم مسئولیت و نقش دارد و آرامش و امنیت مثال زدنی کشور حاصل نمی‌شود مگر اینکه عزیزانی، چون شما که در سراسر کشور مشغول فعالیت با تدبیر و جدیت هستید، ایفای نقش کنید.

باقری یادآور شد: کسی نمی‌تواند در کشور ادعا کند به دلیل نبود امنیت و آرامش، فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و … امکان پذیر نیست؛ چرا که با رشادت‌های شما عزیزان امروز شاهد امنیت مثال زدنی هستیم و با این امنیت زمینه برای توسعه و تمامی عرصه‌ها فراهم است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به عنایت خاص مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به سازمان بزرگ انتظامی مطرح کرد: شاهد هستیم و هستید که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) عنایت ویژه به این سازمان دارد و در حکم فرمانده مقتدر انتظامی، سردار رادان بر جلب رضایت مردمی، حراست از امنیت، ارتقاء توانمندی‌های سازمان، صیانت از شأن کارکنان پلیس و پرورش پلیس‌های تخصصی تاکید داشتند.

وی با اشاره به فرمایشی از مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره انتظامی کشور عنوان کرد: معظم له در فرازی از بیاناتشان فرمودند «کلانتری هایتان، پاسگاه هایتان، گشت هایتان و نیروهایتان جلوی چشم مردم هستند. هر قضاوتی که در مورد شما انجام بگیرد این قضاوت در درجه اول به کل نیرو‌های مسلح تعمیم پیدا می‌کند، بعد به مجموعه نظام تعمیم پیدا می‌کند؛ یعنی اگر فرض کنیم مردم برداشت شان از نیروی انتظامی این باشد که این نیرو مجموعه‌ای است توانا، مقتدر و عادل و هوشیار، این سه خصوصیت که هم قدرت دارد و هم عدالت دارد (زیاده روی نمی‌کند، بی حساب کاری نمی‌کند) و هم هوشیار است، یعنی همه جا حضور دارد. اگر این برداشت را مردم از نیروی انتظامی پیدا کردند نگاه شان به کل نیرو‌های مسلح و به کل نظام به تبع این برداشت و این نگاه به این جهت سوق پیدا خواهد کرد. نظامی مقتدر و عادل و هوشمند. شما ببینید اگر چنانچه ملتی نسبت به مجموعه حاکمیتی خود این نگاه را داشته باشد که هم مقتدر است و هم اهل عدالت است و هم هوشمند و حواسش جمع است، این چه قدر در همکاری بین مردم و دستگاه حکومت تاثیر می‌گذارد؛ کلید این کار شما هستید … نیروی انتظامی در بین نیرو‌های مسلح مثل پیشخوان نظام و جلوی چشم است» (سخنان رهبری درباره انتظامی در دی ماه ۹۷).

باقری پس از بیان اهمیت مسئولیت پلیس از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) گفت: خوشبختانه شما عزیزان این مسئولیت را به خوبی درک و دنبال کردید که البته اقدامات و کارهایتان در کنار نقاط قوت، گا‌ها کاستی‌هایی هم دارد که باید همه تلاش کنیم که رفع شود.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح  بر لزوم تقویت و تعالی کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در ابعاد مختلف (ماموریت، وظایف، ساختار، آمایش، تربیت و آموزش، اصلاح فرآیند‌ها و روش‌های ارائه خدمت و …) با هدف ایفای شایسته نقش نمایندگی فراجا به عنوان پلیس متدین، خدمتگزار، پاکدست و پاک چشم، کارآمد و هوشمند تاکید کرد.

باقری در ادامه نیروی انسانی را مهم‌ترین عامل اجرا کننده ماموریت‌ها دانست و گفت: در مجموعه انتظامی به عنوان بخش مهمی از نیرو‌های مسلح از یکسو و نهادی اجتماعی از سوی دیگر، کارکنان نقش اساسی و محوری دارند؛ پلیس یک سازمان انسان محور است و عملکرد هر یک از کارکنان در جغرافیای کشور به مثابه عملکرد کل فراجا ارزیابی می‌شود؛ نحوه عمل هر یک از کارکنان چه مثبت چه منفی، می‌تواند تاثیر مثبت و منفی بر کل سازمان و یا حتی در سطح ملی داشته باشد.

وی افزود: پیچیدگی و تنوع آسیب‌های اجتماعی، جرایم و شبکه‌های سازمان یافته تولید جرم و گسترش آن و همچنین ماموریت‌های متنوع انتظامی، اجتماعی و امنیتی و ضرورت مواجهه و تعامل پلیس با اقشار مختلف جامعه ایجاب می‌کند که کارکنان پلیس علاوه بر ویژگی مکتبی، اخلاقی، رفتاری و انقلابی از مهارت دانش، تخصص، خلاقیت و هوشمندی لازم برخوردار باشند تا با دو بعد تخصص و تعهد در تولید، حفظ و ارتقاء نظم و امنیت در جامعه اسلامی ایفای نقش کنند و باعث جلب رضایت مردم و خداوند متعال شوند.

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح بر لزوم اهتمام به نظام شایسته سالاری، شایسته یابی، شایسته گزینی، شایسته پروری، شایسته گماری، شایسته داری و اهتمام به همتایابی و رشد و تعالی فرماندهان و مدیران و جوان گرایی در سطوح عالی متناسب با ماموریت‌ها و شرایط آتی فراجا تاکید کرد و با اشاره به اهمیت جذب و گزینش بیان کرد: تحول در روش‌ها و فرآیند عضویابی، جذب و گزینش متناسب با ویژگی‌های پلیس‌های تخصصی و ماموریت‌های جدید فراجا ضروری است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تربیت و آموزش کارکنان مطرح کرد: ارتقاء و کیفیت بخشی به آموزش، تعلیم و تربیت دینی، انقلابی و تقویت آموزش و مهارت افزایی و تحول در متون آموزشی متناسب با شرایط جامعه به ویژه تهدیدات نرم و آسیب‌های اجتماعی، نوسازی زیرساخت‌های آموزشی، جذب و به کارگیری اساتید متدین و خلاق به اخلاق و منش اسلامی و انقلابی برای تربیت کادر آینده فراجا مورد انتظار است.

باقری بر لزوم برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های اثربخش فرهنگی، اعتقادی، تبیینی و بصیرتی برای کارکنان، اعضاء وابسته، خانواده‌ها و سربازان متناسب با تهدیدات تاکید کرد و گفت: ارتقاء منزلت کارکنان و صیانت از شأن آنان و اهتمام جدی به وضعیت معیشتی کارکنان و ارائه خدمات عزتمند و عدالت محور به خصوص مسکن سازمانی و شخصی مورد تاکید است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت توجه به توسعه فرهنگ سازمانی، عنوان کرد: توجه ویژه و اقدامات اساسی و اثربخش برای تقویت و تعالی فرهنگ سازمانی با هدف ایجاد تعهد، تعلق، تبعیت و دفاع از ارزش ها، باورها، هنجار‌ها و الگو‌های رفتاری مشترک حاکم بر فراجا نقش موثری در ارتقاء رضایتمندی و تعلق کارکنان به فراجا داشته و باعث افزایش صیانت و سلامت کارکنان و سازمان می‌شود.

وی گفت: مسئله دانش و پژوهش محوری از تاکیدات همیشگی من است و پژوهش‌های ماموریت محور دارای کاربرد در انتظامی بایستی به شدت توسعه یابد.

باقری توسعه اشراف اطلاعاتی را از الزامات اساسی برشمرد و عنوان کرد: لزوم سرمایه گذاری برای اشراف و تسلط اطلاعاتی به منظور اقدامات پیشگیرانه و پیشدستانه و بهنگام بیشتر از گذشته نمایان شده است، بنابراین تکمیل و تقویت بانک‌های اطلاعاتی، رصد هوشمندانه، دقیق، واقع بینانه و مستمر محیط و تقویت، تعامل و تبادل اطلاعاتی در حوزه داخل و خارج فراجا با محوریت سازمان اطلاعات فراجا از ضروریات است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بر اهمیت توجه به امنیت فضای مجازی، تقویت پلیس فتا و ارتقاء و تقویت کیفی این پلیس را برای انجام ماموریت‌های پیش رو از الزامات دانست.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت کسب سرمایه اجتماعی عنوان کرد: مسیر رضایت مردم از کارآمدی شروع می‌شود، پلیس کارآمد باعث افزایش اعتبار نزد مردم و جامعه می‌شود و افزایش اعتبار، اعتماد به فراجا را در پی دارد و منجر به مشارکت مردم و جامعه با فراجا خواهد شد و نهایتا منزلت و سرمایه اجتماعی فراجا ارتقاء خواهد یافت.

باقری در بخش دیگری از سخنان خود بر تسریع فرآیند هوشمندسازی و بهره گیری از فناوری‌های روز تاکید کرد و گفت: با شناختی که از فرمانده مقتدر و توانمند امروز فراجا و شما عزیزان دارم قطعا انتظامی آینده توانمندتر، با کیفیت‌تر و کارآمد‌تر از امروز و گذشته خواهد بود.

وی طرح جامع فراجا را سند مهم دیگری برشمرد که در توسعه و پیشرفت انتظامی بسیار کارساز است و بر ضرورت تسریع در پیاده سازی طرح جامع جدید ابلاغی به فراجا تاکید کرد و گفت: این دو سند مبنای آینده انتظامی کشور است. در کنار این‌ها بازنگری اسناد راهبردی با نگرشی بر ضرورت به روز رسانی راهبردها، نوین سازی روش‌ها و فرآیند‌های ماموریتی، عملیاتی، اداری و پشتیبانی برای مواجهه با شرایط محیط آینده از ضروریات است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به اهمیت اصلاح قانون فراجا در صورت ضرورت مطرح کرد: اگر نیاز به اصلاح قانون انتظامی کشور است عزیزان و همکارانم در این حوزه بایستی بررسی و مراحل طی این فرآیند را تثبیت و پیگیری کنند؛ چرا که تحقق یک سازمان متدین، انقلابی، هوشمند و جهادی متناسب با ویژگی‌های مدنظر مورد انتظار است و تحولات آینده بایستی با روش‌های علمی و دقیق استخراج، پیش بینی و آینده پژوهی شود و آمادگی‌ها مطابق با این روند‌ها باشد.

وی با تاکید بر اینکه بایستی خودمان را برای صحنه‌های آینده ماموریتی آماده کنیم، تاکید کرد: اقتدار مقدمه‌ای حیاتی و لازم برای پیشبرد ماموریت‌های پلیس و استقرار امنیت در کشور است و تقویت آن نیاز به طرح هوشمند و هدفمند دارد که همه ما بایستی در این زمینه تمرکز و اقدام کنیم.

باقری با بیان اینکه امنیت، محصول جمعی در جامعه است و بدون همکاری بخش‌های دولتی، خصوصی و نهاد‌های گوناگون امنیت آنگونه که مورد انتظار است محقق نمی‌شود، مطرح کرد: امنیت به صورت عام و مشخصا امنیت عمومی و اجتماعی به صورت خاص یک تولید جمعی است و دستگاه‌ها و عوامل متعددی در تولید و حفظ و ارتقاء امنیت نقش آفرین هستند دستگاه‌های کشوری اعم از دستگاه‌های مسئول در حوزه فرهنگ، آموزش، رسانه، اقتصاد، معیشت، اشتغال و … و سازمان‌های مردم نهاد در تامین پیش نیاز‌های تولید، حفظ و ارتقاء امنیت مسئول و نقش آفرین هستند.

وی افزود: فراجا با بهره گیری از ظرفیت اتاق‌های فکر، هیئت‌های اندیشه ورز، کارشناسان متعهد ومتدین در حوزه‌های اجتماعی و امنیتی و البته با تعامل با دیگر دستگاه‌ها و نهاد‌های مسئول، با ایفای نقش فعال در محیط تعاملی، سیاست و برنامه‌های مسئول سازی، همراه سازی، مطالبه گری و ایجاد فضای مشارکت را تدوین و اجرایی کند.

باقری با بیان اینکه بخش‌های مختلف انتظامی در سال‌های گذشته تقویت شده و این روند ادامه دارد، مطرح کرد: تقویت پلیس‌های تخصصی در امر پیشگیری و مقابله با جرم اهمیت شایانی دارد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح بر لزوم مبارزه جدی و بی امان با پدیده شوم مواد مخدر تاکید و تصریح کرد: توجه جدی و برخورد با اشرار و قاچاقچیان مسلح، تقویت پلیس مبارزه با مواد مخدر از بعد آموزش، مهارت، اشراف اطلاعاتی، تجهیزات و …، پیگیری انسداد هوشمند مرز‌ها وبهره گیری از فناوری پهپاد در مناطق مرزی و کویر، شناسایی و برخورد با سرشبکه‌ها و عناصر اصلی قاچاق مواد مخدر و مطالبه از دستگاه‌های مسئول و دارای وظیفه همچنان باید به صورت جد در دستور کار پلیس باشد.

باقری با تاکید بر تداوم مقابله با شبکه اراذل و اوباش مطرح کرد: اقدامات پیشگیرانه و اشراف اطلاعاتی اراذل و اوباش و مقابله جدی با آنان در راستای تقویت امنیت عینی و ذهنی شهروندان، مطالبه مردم از دستگاه‌های ذیربط مخصوصا فراجا است.

وی با اشاره به اهمیت مبارزه و مقابله با ورود سلاح و مهمات، ارتقاء توان و آمادگی عملیاتی پلیس به ویژه در یگان‌های ویژه، امداد، تکاوری، ارتقاء توان و آمادگی مرزبانی و دریابانی بر لزوم توسعه بهره گیری از فناوری‌های روز مرتبط با ماموریت‌های پلیس راهور تاکید کرد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار سال با عنوان «رشد تولید، مهار تورم» که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اعلام شد، بر اهمیت مبارزه با مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و افزود: با توجه به تاثیر مخرب ورود و خروج غیرقانونی کالا بر رونق اقتصادی، تولید ملی و اشتغال؛ تقویت مرزبانی و دریابانی با تجهیزات و ابزار روز، تقویت حوزه اطلاعاتی در پلیس امنیت اقتصادی، ایجاد دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی مرتبط، ارتقاء آموزش و مهارت کارکنان، استقرار در گمرکات و مقابله بی امان با قاچاق کالا و ارز به ویژه کالا‌های ممنوعه بسیار مورد انتظار است

باقری تحول و تقویت کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها و هویت بخشی به آن‌ها را از مطالبات جدی و مستمر فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) برشمرد و افزود: کلانتری‌ها ویترین نظام و فراجاست و خدمات در این حوزه، بیشتر توسط مردم لمس می‌شود.

وی در پایان با قدردانی از خانواده‌های فرماندهان، مدیران و آحاد نیرو‌های پلیس از مرز تا مرکز گفت: حقیقتا شما عزیزان زحمات و سختی‌های بسیاری را برای تامین نظم و امنیت متحمل می‌شوید که این تلاش شایسته تقدیر است و ان شاءالله انتظامی در تراز انقلاب و اسلام ساخته شود.

لینک کوتاه : https://sepehrefarda.ir/?p=1197

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.