به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سپهر فردا، پروژه احداث فرودگاه قم از سال ۱۳۸۹ آغاز و بعد از چند سال انجام عملیات اجرایی به دلیل مشکلات حقوقی و عدم دریافت مجوزهای لازم متوقف شد و سرمایه گذار اولیه در برههای خلع ید و در ادامه با دستور قضائی در سال ۱۴۰۰ مجدد برای تکمیل پروژه فراخوانده شد.
یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان قم در ۹ دی ماه سال ۱۴۰۰ تعیین تکلیف این پروژه در مدت زمان کوتاه بوده که با وجود گذشت قریب به ۲ سال از آن زمان تاکنون تصمیم مشخصی برای تکمیل این پروژه صورت نگرفته است.
در همین راستا آقای محمدعلی شفیعی، سرمایهگذار فرودگاه بین المللی قم در نشست با اصحاب رسانه به تشریح آخرین وضعیت این فرودگاه و مشکلات پیش روی پروژه پرداخت و اظهار داشت: رئیسجمهور محترم نسبت به پروژه فرودگاه بین المللی قم نظر مساعد و خوبی داشته و خواهان به نتیجه رسیدن و نهایی شدن صد در صدی پروژه در کمترین زمان هستند.
اصحاب رسانه و مطبوعات نقش مهم و تأثیرگذاری در رشد فرودگاه دارند
وی با بیان اینکه اصحاب رسانه و مطبوعات نقش مهم و تأثیرگذاری در رشد این فرودگاه می توانند داشته باشند، افزود: امیدواریم با نگاه ویژه اصحاب رسانه که قشر تأثیرگذار جامعه هستند، مسئولان برای همکاری و همراهی بیشتر در ساخت این پروژه فرودگاهی تشویق شوند.
پروژه فرودگاه بین المللی قم، بزرگترین پروژه جذب گردشگر به شمار میرود
سرمایه گذار بخش خصوصی ادامه داد: شاهد کملطفیهای بسیاری در ساخت پروژه بودیم و این در حالی است که پروژه فرودگاه بین المللی قم، بزرگترین پروژه جذب گردشگر به شمار میرود.
وی همچنین در مورد دریافت موافقت اصولی برای فرودگاه قم از سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: تا قبل از این که در کشور فرودگاه خصوصی ساخته شود بحث موافقت اصولی مطرح نبود؛ لذا ما برای فرودگاه مجوزهای اولیه را گرفتیم و سازمان هواپیمایی کشوری، نمایندگان سپاه و ارتش و شرکت فرودگاههای کشور با ساخت فرودگاه توسط بخش خصوصی در مکان فعلی موافقت کردند.
خیلی از فرودگاههای کشور هنوز سند ندارند
شفیعی بیان داشت: در مورد بحث سند موافقت اصولی برخی موضوع معارضها را مطرح میکنند که البته آنها هم حق و حقوقی دارند؛ ولی خیلی از فرودگاههای کشور هنوز سند ندارند و معارض دارند و اینها مانعی برای ادامه کار احداث فرودگاه قم نشده است.
وی در مورد اقدامات انجام شده در طرح فرودگاه قم، خاطرنشان کرد: همه اقدامات صددرصد از نظر فنی مورد تأیید است و همهگونه نظارتی صورت گرفته است و در این راستا شرکت فرودگاههای کشور خالصانه به ما کمک کرده و با سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها مشکلی نداریم.
انعقاد قرارداد منطقه نمونه بینالمللی گردشگری طَرلاب از سوی منابع طبیعی و میراث فرهنگی
سرمایهگذار فرودگاه بینالمللی قم در مورد منطقه نمونه گردشگری طَرلاب، خاطرنشان کرد: ادارات کل منابع طبیعی و میراثفرهنگی و گردشگری برای این منطقه قرارداد منطقه نمونه بینالمللی گردشگری
منعقد کردند.
وی در مورد پرداخت مبلغ سهامداران معترض فرودگاه بیان داشت: تاکنون پول پیمانکاران و بسیاری از سهامداران را پرداخت کردهایم به جز حدود ۲۰ نفر که آنها هم به این پروژه اعتقاد دارند و پایکار ایستادهاند.
بخشی از مشکلات عدم ساخت این پروژه، سیستمی است
شفیعی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات عدم ساخت این پروژه، سیستمی است و باید کاری کرد که این مشکلات هر چه زودتر حل و فصل شود، ادامه داد: رئیسجمهور به این پروژه اشراف کامل دارد و هدف ما این است که این فرودگاه زودتر اجرایی شده و مردم از آن استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در کل دنیا به سرمایهگذار احترام میگذارند و در کشور ما نیز باید این رویه لحاظ شود، بیان داشت: ساخت این پروژه خواست همه مسئولان و حق مردم است و باید کمک کنیم تا موانع رفع شود.
سرمایهگذار فرودگاه بینالمللی قم افزود: ساخت فاز اول فرودگاه ۵۰۰ میلیارد اعتبار نیاز دارد و در صورت اجرای فاز اول دیگر نیازمند هیچ پولی نیستیم.
مشکلات موجود با همت مسئولان قابل حل است
وی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت فرودگاهی و سازمان گردشگری با بخش خصوصی ارم کیش موافق هستند و مشکلی با ساخت این فرودگاه ندارند و مشکلات دیگری هم که وجود دارد با همت مسئولان قابل رفع است که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.