• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
2
نشنال اینترست پاسخ می‌دهد

احتمال تجزیه آمریکا چقدر است؟

  • کد خبر : 870
  • 06 بهمن 1400 - 11:56
احتمال تجزیه آمریکا چقدر است؟
سپهر فردا/ مجله آمریکایی «نشنال اینترست» با اشاره به افزایش نگرانی‌ها درباره احتمال فروپاشی و تجزیه آمریکا، به بررسی احتمال وقوع این مسئله و واکنش احتمالی روسیه و چین به آن پرداخته است.

مجله آمریکایی «نشنال اینترست» با اشاره به افزایش نگرانی‌ها درباره احتمال فروپاشی و تجزیه آمریکا، به بررسی احتمال وقوع این مسئله و واکنش احتمالی روسیه و چین به آن پرداخته است. از نگاه این نشریه نیز، امکان تجزیه آمریکا بنا به دلایل متعدد وجود دارد.
تا چند سال پیش صحبت درباره مفاهیمی مانند تجزیه، فروپاشی، جنگ داخلی و کودتا در ادبیات سیاسی و رسانه‌ای در آمریکا جدی به نظر نمی‌رسید اما طی یکی دو سال گذشته و به خصوص بعد از اشغال چند ساعته کنگره توسط طرفداران ترامپ این واژگان به وفور توسط رسانه‌ها و نظریه پردازانی مثل فرانسین فوکویاما، استفان والت، ریچارد‌هاس و نشریاتی مثل فارین پالیسی… استفاده و جدی تلقی شده است. در جدیدترین مورد نوبت به پایگاه تحلیلی آمریکایی «نشنال اینترست» رسیده که در گزارشی به احتمال وقوع تجزیه در آمریکا بپردازد.
«نشنال اینترست» در گزارش خود با عنوان «آیا آمریکا یکپارچه باقی خواهد ماند؟» نوشته: «روسیه و چین امیدوارند نوعی فروپاشی در آمریکا صورت بگیرد. در سال ۱۹۹۸، ایگور پانارین پرفسور روس، پیش‌بینی کرده بود که آمریکا تا سال ۲۰۱۰ به شش بخش تبدیل خواهد شد و حتی نقشه‌ای را نیز از پیش‌بینی خود منتشر کرده بود. امروزه نیز، بسیاری از محققان چینی این اطمینان را می‌دهند که آمریکا به دلیل اختلافات داخلی در حال افول است. برخی از محققات چینی و روسی نیز پیش‌بینی کرده‌اند که فروپاشی ایالات متحده، امری اجتناب ناپذیر است.»
نقش رنگین پوست‌ها
به گزارش فارس در ادامه گزارش «نشنال اینترست» می‌خوانیم: «چگونه امکان دارد که ایالت متحده با فروپاشی مواجه شود؟ منطق بیان شده برای این موضوع به این شرح است که،‌ آمریکا در مرحله گذار جمعیتی قرار دارد و این بدان معناست که سفیدپوست‌ها برتری جمعیتی خود را در آمریکا تا سال ۲۰۴۰ از دست خواهند داد و غیر سفیدپوست‌ها تعداد بیشتری را در این کشور خواهند داشت. اما سفیدپوستان آمریکایی به خصوص محافظه‌کاران، قصد ندارند تا قدرت را به صورت داوطلبانه به اکثریت غیرسفید پوست در حال ظهور تحویل دهند. سفیدپوستان آمریکایی به جای تحویل قدرت به غیر سفیدپوستان، برتری خود را با زور حفظ خواهند کرد و در بهترین شرایط (از دیدگاه روس‌ها و چینی‌ها) آمریکا با فروپاشی مواجه خواهد شد. این رویداد به روسیه و چین این فرصت را می‌دهد تا با یک یا چند کشور تجزیه شده از ایالات متحده در مقابل دیگران متحد شوند.»
در بخش دیگری از این گزارش آینده پژوهانه آمده: «اما حتی اگر ایالات متحده، اتحاد خود را حفظ کند، جمعیت سفیدپوست آمریکا که اکثریت خود را در حال از دست دادن می‌بیند، به تلاش زیادی نیاز خواهد داشت تا بتواند کنترل خود را بر بخش غیرسفید پوست حفظ کند که این موضوع سبب خواهد شد تا آمریکا تمایل و توان کمتری برای اعزام نیرو به خارج داشته باشد که این تحول نیز به نفع روسیه و چین به عنوان رقیب آمریکا خواهد بود. به وجود آمدن چنین آمریکایی قطعا هیچ آزاری برای روسیه و چین نخواهد داشت.آیا این دیدگاه روسیه و چین درباره آینده آمریکا دست یافتنی است؟ این چیزی است که آمریکایی‌ها باید تصمیم بگیرند. اما اگر واقعا آینده آمریکا همان‌طوری که آنها آرزو دارند، این چنین منفی باشد، روسیه و چین و دیگر کشورها قطعا این را فرصتی برای پیشبرد جاه طلبی‌هایشان خواهند دید». این گزارش در نهایت این طور به پایان می‌رسد که «حتی اگر اختلافات در آمریکا رشد کند، تجربه خود روسیه و چین نشان داده که افول می‌تواند با رستاخیز مجدد همراه شود.»
اعصابِ خراب بایدن
خبر دیگر از آمریکای در حال تجزیه اینکه، همزمان با رسیدن تورم آمریکا به عددی بی‌سابقه در ۴۰ سال گذشته، اعصاب رئیس‌جمهوری آمریکا هم دستخوش دگرگونی‌هایی شده است!
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عصر دوشنبه در آخرین لحظات کنفرانس خبری جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که بعد از نشست شورای رقابت کاخ سفید که به منظور کاهش قیمت‌ها برگزار شده بود، «پیتر دوسی» از شبکه خبری فاکس نیوز سؤالی درباره تورم پرسید.براساس ویدیوی منتشر شده، صدای این خبرنگار فاکس نیوز در میان همهمه‌ای که در اتاق کاخ سفید در جریان بود، به گوش می‌رسد که می‌پرسد: «آیا به سؤالاتی درباره تورم پاسخ می‌دهید؟ آیا فکر می‌کنید تورم یک برچسب سیاسی در آستانه انتخابات میان دوره‌ای است؟»بایدن با حالتی جدی می‌گوید: «این یک دارایی بزرگ است- تورم بیشتر»!در ادامه رئیس‌جمهوری آمریکا به حالت زمزمه می‌گوید: «چه احمق حرامزاده‌ای!»
براساس گزارش‌ها، بایدن بعد از رسانه‌ای شدن این گاف با خبرنگار فاکس نیوز تماس گرفته و عذرخواهی کرد و گفت که حرف‌های توهین‌آمیز او اصلا مسئله‌ای شخصی نبوده است! «پیتر دوسی» هم این تماس تلفنی را تایید کرد. بایدن درحالی تورم را یک دارایی بزرگ خوانده که «جروم پاول»، رئیس‌بانک مرکزی آمریکا هشدار داده که میزان تورم «تهدیدی جدی» برای احیای بازار کار و توسعه پایدار اقتصادی در آمریکاست.لینک محتوااشتراک گذاری

لینک کوتاه : https://sepehrefarda.ir/?p=870

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.