• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

آیت‌الله سعیدی: قواعد شرعی و قوانین کشور در انتشار اخبار رعایت شود

  • کد خبر : 962
  • 17 بهمن 1400 - 18:23
آیت‌الله سعیدی: قواعد شرعی و قوانین کشور در انتشار اخبار رعایت شود
سپهر فردا/ امام جمعه قم با بیان اینکه رسانه دینی بر اساس قواعد و ضوابط شرعی عمل می‌کند و نمی‌تواند مثل دیگران خبر پراکنی کند، گفت: اینکه برخی در انتشار اخبار شتاب می‌کنند که دیر نشود، می‌تواند نتیجه های بدی را به همراه داشته باشد و باعث پشیمانی شود، در انتشار خبر باید قواعد شرعی و قوانین کشور رعایت شود.

به گزارش پایگاه خبری سپهر فردا، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در دیدار جمعی از اهالی رسانه که امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، با بیان اینکه دهه فجر دهه بسیار با برکتی است و هر دستگاه و حتی هر فرد باید یک بازخوانی برای خود داشته باشد، اظهار کرد: رسانه ملی و به طور کلی رسانه ها هم باید با تلاشی که می کنند افرادی که در دوران انقلاب و جنگ نبودند و یا اطلاعی از امور نداشتند را آگاه کنند.

وی با بیان اینکه رسانه ملی تا حدی روشنگری می کند و نشان داده است که چگونه رئیس منافقان علیه خود منافقان و هسته اصلی منافقان در ساواک گزارش هایی را ارائه کرده بود، گفت: همه ما نسبت به تبیین علل سرنگونی رژیم پهلوی و روی کار آمدن جمهوری اسلامی وظیفه داریم.

امام جمعه قم با بیان اینکه هر دستگاه باید بداند که با چه اهدافی تشکیل شده و تا چه اندازه به آن اهداف رسیده است، گفت: باید رقبای خود را هم بشناسید تا سارعوا و استبقوا فی الخیرات را محقق کنید زیرا گاهی برخی افراد به برخی از ناهنجاری‌ها مبتلا می شوند چراکه رقبای خود را نمی شناسند.

وی با بیان اینکه باید هر مجموعه یک رساله عملیه باید برای کار خود تنظیم کند، گفت: باید از نظر شرعی برای خود شرح وظیفه در نظر بگیرید و بدانید که شرع چه تکالیفی را از خبرنگاران و اصحاب رسانه خواسته است.

وی با بیان اینکه در بحث شهادت دادن‌ها آمده است که افرادی هستند که در دنیا به شهادتشان نمی‌شود اعتنا کرد ولی در آخرت به شفاعتشان محتاج هستیم، گفت: منظور از فاسق در آیه نبأ علاوه بر گناهکار، کسی است که خبر را درست نقل نمی‌کند مانند انسان های خوب و خوش بین و خوش باور که هر حرفی را قبول و نقل می کنند و نسبت به افراد مختلف خوش بین هستند.

نماینده ولی فقیه در استان قم افزود: اینکه برخی انحراف اطرافیان خود را باور نمی‌کنند به خاطر همین خوش بینی افراطی است که نشأت گرفته از برخی صفات حسنه در مؤمنین است.

وی با بیان اینکه بعد از انتشار خبر برخی شروع به تحلیل می کنند و در این تحلیل ها نباید دچار جهالت شد و از آن مهمتر بازتاب آن جهالت است که باعث پشیمانی می‌شود، گفت: وقتی خبری منتشر می شود شما باید افقی را نگاه کنید که انتشار این خبر باعث ندامت و پشیمانی نشود.

سعیدی افزود: اینکه برخی در انتشار اخبار شتاب می‌کنند که دیر نشود از اموری است که می‌تواند نتیجه های بدی را با خود به همراه داشته باشد و باعث پشیمانی شود.

وی با بیان اینکه بر اساس قواعد و ضوابط شرعی دست و پای شما بسته است و نمی توانید مثل دیگران خبر پراکنی داشته باشید، افزود: حضرت علی علیه السلام وقتی به عمروعاص رسیدند و خواستند او را بکشند، او لباس خود را از تن بیرون آورد و حضرت چشم خود را بست و او فرار کرد؛ قواعد کار ما متفاوت است و شرع برای ما قواعدی را تعریف کرده است که باید رعایت کنیم.

امام جمعه قم با بیان اینکه قوانین و ضوابط کشوری هم اگر چه شما را محدود می کند ولی باید آنها را هم رعایت کنید، تصریح کرد: شرع ما برای کسب خبر اجازه نداده است که از دیوار خصوصی کسی بالا برویم و ببینیم در آن جا چه خبر است و یا نیروی غیر انسانی را اجیر کنیم تا از طریق آن خبر کسب کنیم.

سعیدی افزود: در کنار شناخت ضوابط شرعی باید از جرائم کار خود هم مطلع باشید زیرا این کار مانند دشمن شناسی است و اگر این ها را رعایت کنید کار شما کار سالم و با ارزش می شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه‌های علمیه هم دو عرصه درونی و بیرونی وجود دارد که باید با همفکری و دغدغه مندی نسبت به هر کدام از این دو رفتار مناسبی را داشته باشیم.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت ادامه داد: دهه فجر هر سال باید یک فجر در برنامه هایتان اتفاق بیفتد و فجرهای به هم پیوسته داشته باشید تا هر سال رو به پیشرفت و تکامل بیشتر باشید.

لینک کوتاه : https://sepehrefarda.ir/?p=962

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.