• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024

تازه‌ها

همایش بین‌المللی «ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین» برگزار می‌شود کاروان زیر سایه خورشید میهمان قم می‌شود/ دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی نرم‌افزار «دانشنامه فرق و مذاهب» رونمایی می‌شود ۵۰ درصد فضا‌های آموزشی قم را خیران احداث کرده‌اند/ رشد ۴ برابری ساخت مدرسه در قم/ رتبه بیست‌وهفتم قم در فضای آموزشی افتتاح مجموعه تفریحی گردشگری سرزمین شادی در قم با اعتبار هزار میلیارد ریال تاکید آیت الله کریمی جهرمی به زنده نگه داشتن نام و یاد خطبای بزرگ/ از ارواح خطبا و مبلغین دین و شریعت، استمداد کنیم آغاز جشن های دهه کرامت از روز چهارشنبه/ «حضرت معصومه(س)؛ بهترین دختر دنیا، الگوی عفاف و حجاب»؛ شعار محوری قم در دهه کرامت/ رونمایی از پنج پروژه حرم حضرت معصومه (س) نگاه ویژه به سرطان پستان با پیشگیری و تشخیص زودرس برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی استان قم تشریح شد/ جشنواره روایت جهاد برگزار می‌شود افتتاح زمین چمن مصنوعی دانشکده علوم قرآنی، مزین به نام شهید راه قدس

4

برگزاری نشست تخصصی «کارگردانی و بازیگری» در قم

  • کد خبر : 2917
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
برگزاری نشست تخصصی «کارگردانی و بازیگری» در قم
سپهر فردا/ نشست تخصصی «کارگردانی و بازیگری» با حضور فرهاد مهندس‌پور کارگردان و مدرس تئاتر در حاشیه بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپهر فردا، نشست تخصصی «کارگردانی و بازیگری» با حضور فرهاد مهندس‌پور، نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه در حاشیه بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در سالن چهارسو تالار فرهنگ و هنر برگزار شد.
مهندس‌پور در این نشست که با استقبال هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر تئاتر همراه بود، اظهار کرد: بین روایت و داستان فاصله وجود دارد و کار نمایش، بازنمایی داستان است.
این عضو هیئت داوران جشنواره استانی تئاتر قم با بیان اینکه مرگ قهرمان در تراژدی یک موهبت است نه یک تنبیه، تصریح کرد: مفهوم اخلاقی، گاهی در نمایش معنای دیگری می‌سازد و گاهی به مفهوم بالاتری می‌رسد.
این مدرس برجسته تئاتر در خصوص تفاوت بین اقتباس و دراماتورژی، گفت: در تهیه متن بر اساس اقتباس از نسخه‌های قدیمی، هیچ بخشی از نمایش تغییر نمی‌کند و اصل روایت تنها با جایگزین کردن اسامی قابل لمس برای مخاطب صورت می‌گیرد و به همین دلیل هم اقتباس عمر کوتاهی در تئاتر داشت، اما دراماتورژها محتوای متن را متناسب با نیازهای جامعه تغییر می دهند.
مهندس‌پور ادامه داد: دراماتورژها در انتخاب نمایشنامه به این امر دقت می کنند که متن موجود چه تناسبی با جامعه فعلی دارد، بافت نمایشنامه را از هم می‌شکافند و بعد از آنالیز، به مقایسه متن با نمونه‌های قبلی و حتی نمونه‌های حاضر پرداخته و در نهایت، آن را باب میل جامعه به پیش می‌برند و حتی در مرحله اجرا نیز کارگردان و بازیگران را یاری می کنند.
این عضو هیئت داوران جشنواره استانی تئاتر قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انسان موضوع تئاتر نیست، بلکه خود تئاتر محسوب می‌شود، گفت: این هنر در واقع روایتگر مناسبات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی بین انسان‌هاست.
این کارگردان تئاتر افزود: هنر تئاتر لاجرم همسو با مسائل و جریانات روز جامعه بشری پیش رفته و همزمان با بسیاری از باورها و هنجارهای انسانی در دنیا دستخوش تغییرات ساختاری و اساسی خواهد شد.
خاطرنشان می‌شود نشست تخصصی «کارگردانی و بازیگری» در قالب کارگاه‌های تخصصی «پلاتو» برگزار شد.

لینک کوتاه : https://sepehrefarda.ir/?p=2917

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.