• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024

تازه‌ها

همایش بین‌المللی «ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین» برگزار می‌شود کاروان زیر سایه خورشید میهمان قم می‌شود/ دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی نرم‌افزار «دانشنامه فرق و مذاهب» رونمایی می‌شود ۵۰ درصد فضا‌های آموزشی قم را خیران احداث کرده‌اند/ رشد ۴ برابری ساخت مدرسه در قم/ رتبه بیست‌وهفتم قم در فضای آموزشی افتتاح مجموعه تفریحی گردشگری سرزمین شادی در قم با اعتبار هزار میلیارد ریال تاکید آیت الله کریمی جهرمی به زنده نگه داشتن نام و یاد خطبای بزرگ/ از ارواح خطبا و مبلغین دین و شریعت، استمداد کنیم آغاز جشن های دهه کرامت از روز چهارشنبه/ «حضرت معصومه(س)؛ بهترین دختر دنیا، الگوی عفاف و حجاب»؛ شعار محوری قم در دهه کرامت/ رونمایی از پنج پروژه حرم حضرت معصومه (س) نگاه ویژه به سرطان پستان با پیشگیری و تشخیص زودرس برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی استان قم تشریح شد/ جشنواره روایت جهاد برگزار می‌شود افتتاح زمین چمن مصنوعی دانشکده علوم قرآنی، مزین به نام شهید راه قدس

2

افتخارات حوزه سوادآموزی چشمگیر است

  • کد خبر : 3158
  • ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶
افتخارات حوزه سوادآموزی چشمگیر است
سپهر فردا/ معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم با بیان این که 137 نفر از چهره های موفق قم تحصیلات خود را از نهضت سواد آموزی آغاز کردند، گفت: افتخارات حوزه سوادآموزی چشمگیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپهر فردا، غلامرضا رضایی، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات نهضت سواد آموزی استان برگزار شد، اظهار داشت: سازمان سواد آموزی در ۷ دی ماه سال ۵۸ به دستور امام راحل تاسیس شد، دو اقدام پس از شکل گیری انقلاب اسلامی انجام شد که تشکیل نهضت سواد آموزی برای رفع بی سوادی و علم و همچنین تشکیل کمیته امداد در راستای فقر زدایی بود.

وی افزود: ماموریتی که پس از انقلاب در سازمان سواد آموزی ایجاد شد خواندن و نوشتن بود،  پیش از انقلاب اسلامی ۴۷ درصد باسوادی داشتیم اما امروز در گروه سنی ۱۰ الی ۴۹ سال به حدود ۹۸ درصد رسیده است و ۵۲ درصد رشد با سوادی را داشتیم که این موضوع از برکات جمهوری اسلامی و تشکیل این نهاد علمی است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان  بیان کرد: در گذشته  خواندن و نوشتن اولویت بود اما امروز در کنار آموزش سواد، قرآن آموزی و مهارت نیز مورد تاکید است.

رضایی تصریح کرد: در گروه سنی ۶ سال و بالاتر پس از انقلاب حدود ۴۴ درصد رشد سواد در استان قم داشتیم و افزایش درصد باسوادی زنان پیش از انقلاب ۳۴ درصد بود که به حدود ۸۸ درصد رسید که نشان می دهد در قم رشد ۵۰ درصد داشته ایم.

وی تصریح کرد: درصد باسوادی مردان از حدود ۶۴ درصد پیش از انقلاب اسلامی به حدود ۹۳ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید که  شاهد رشد ۲۹ درصدی سواد هستیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان با اشاره به درصد سواد شهری بیان کرد: از حدود ۵۳ درصد پیش از انقلاب به حدود ۹۰ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیدیم که ۳۷ درصد رشد داشته ایم، همچنین در زمینه سواد در روستاها از حدود ۳۰ درصد پیش از انقلاب اسلامی به حدود ۸۰ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیدیم که رشد ۵۰ درصدی سواد می باشد.

۱۳۷ نفر از چهره های موفق قم تحصیلات خود را از نهضت سواد آموزی آغاز کردند  

رضایی با اشاره به دستاوردهای طرح نهضت سواد آموزی در استان قم بیان کرد: ۱۳۷ نفر از چهره های موفق سوادآموزی قم افرادی هستند که تحصیلات خود را با شرکت در نهضت سواد آموزی آغاز کرده و مدارج علمی دانشگاهی  وحوزوی را کسب کردند ، این عزیزان عضو هیئت علمی دانشگاه، اساتید حوزه های علمیه و دانشگاه ها و آموزش پرورش،  کارآفرین و نویسنده هستند.

 سواد آموزان قمی در دوره‌های معارف اسلامی و آموزش قرآن شرکت می‌کنند

وی تصریح کرد: از ابتدای تشکیل نهضت سواد آموزی در استان قم تا سال ۱۴۰۲ حدود ۴۲۸ هزار نفر در برنامه ها، طرح ها و فعالیت های این نهاد علمی و فرهنگی شرکت کردند، در کلاس های سواد آموزی حدود ۲۳۰ ساعت آموزش روخوانی و روانخوانی، مفاهم قرآن کریم و آشنایی با زندگانی اهل بیت(ع) و معارف اسلامی تدریس می شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم گفت: امروز سواد به سمت مهارت می رود و کار با یارانه برای سوادآموزانی که دوره انتقال را شرکت کردند برگزار می شود، تولید ۶۷۰ فیلم دوره های سوادآموزی به مدت ۴ هزار و ۷۰۰ دقیقه به ویژه در زمان شیوع کرونا و همچنین تهیه و تولید ۱۶ هزار دقیقه برنامه های تلویزیونی و رادیویی از جمله برنامه های نهضت سوادآموزی استان بوده است.

رضایی عنوان کرد: یکی از برنامه های ویژه ای که برای سوادآموزان داریم برگزاری نشست های کتابخوان است و باید سوادخوان به سمت فرهنگ کتابخوانی تشویق شود، سوادآموزی مددجویان زندان از دیگر برنامه های مورد توجه است و به کمک سوادجویان زندانی می رویم و در این زمینه از کمیته امداد و اداره کل زندان های استان تقدیر و تشکر می کنیم.

 وی تصریح کرد: امروز با توجه به اهمیت جایگاه سوادآموزی و تاکیدات بزرگان کشور به ویژه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که باید سواد در خانه مورد توجه قرار بگیرد اساس نامه جدیدی قرار است براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و تدوین شود و سازمان سوادآموزی و وزارت آموزش و پرورش این موضوع را جدی تر گرفته اند.

رضایی با اشاره به برنامه های هفته سواد آموزی در قم ادامه داد: روز یکشنبه از سوادآموزان تجلیل می شود و روز دوشنبه به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی با مدیر کل کتابخانه های استان هماهنگ شده و در این نهاد حضور پیدا کرده و سوادآموزان کتاب خوانده و خلاصه کتاب را تعریف می کنند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان بیان کرد: روز سه شنبه دیدار با مسئولان را داریم و دیدارهایی با برخی از مسئولین استان انجام می شود و روز چهارشنبه در گلزار شهدا حضور پیدا کرده و غبار روبی و عطر افشانی ۵ شهید نهضت سوادآموزی انجام می شود.

وی گفت : در ۳ سال گذشته ۶ هزار نفر از اتباع کاملا بی سواد در کلاس های سوادآموزی شرکت کردند، رشد اتباع در کشور به برکت انقلاب اسلامی به ۸۶ درصد رسید.

لینک کوتاه : https://sepehrefarda.ir/?p=3158

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.