به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپهر فردا، حجتالاسلام والمسلمین سید محمود عرب مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم ظهر امروز در نشست خبری که به مناسب هفته ملی مهارت در سالن جلسات این ادارهکل برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: در روایتها و سخنان بزرگان دینیمان ذکر شده است که اگر مومنی مهارتی برای اشتغال نداشته باشد، از دین عبور کرده، به این معنا که دین خود را محل معاش خود قرار داده است.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم نگاه مثبتی نسبت به مهارتآموزی و اشتغالزایی دارد و سازمان آموزش فنی و حرفهای به این اعتقاد و باور رسیده است که در گام اول انقلاب نهضت سواد آموزی بود که تبدیل به راه برون رفت از مشکلات مختلف بود اما بی شک در گام دوم انقلاب نهضت مهارتآموزی است که میتواند درمان مشکلات مختلف باشد.
حجتالاسلام والمسلمین عرب تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات خود نسبت به بحث مهارتآموزی توصیه و تاکید کردهاند، اولین گام ما برای تحقق توصیه رهبر این است که باید بر اساس نیاز بازار مهارتآموزی را گسترش دهیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم تاکید کرد: ما باید در ابتدا نیازهای روز را بشناسیم و برای آنها برنامهریزی داشته باشیم و سپس در مرحله دوم نسبت به چشمانداز و نیاز کشورمان در سالهای آینده برنامه بلند مدتی طراحی کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین عرب بیان کرد: واقعیت این است که انقلاب صنعتی چهارم مبتنی بر نیروی کار است، بدین جهت نباید از تربیت نیروی کار ماهر و خلاق غافل شد. پیشنهاد ما این است که شهرک مهارتآموزی در استان ایجاد شود که به طور متمرکز به این مسئله بپردازد.
وی اشاره کرد: باید از عرضهمحوری به شدت فاصله گرفت و به سمت نیازهای جامعه پیش رفت، ما در ادارهکل فنی و حرفهای استان قم در ۳ بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامهریزی کردهایم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۴۴۱ حرفه در آموزشگاههای دولتی ما به متقاضیان آموزش داده میشود همچنین ۲۷۹ مراکز آموزش فنی آزاد در سطح استان مشغول به ارائه آموزش هستند.
حجتالاسلام والمسلمین عرب با اشاره به عملکرد این ادارهکل در راستای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: ادارهکل آموزش فنی و حرفهای استان قم در ۴ ماهه نخست سال جاری موفق به صدور ۳۹ مجوز آموزشگاه آزاد شده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ در مجموع بیش از ۱۷۰ مجوز آموزشگاه آزاد و ۴۰ مجوز مراکز جوار و بین کارگاهی صادر شده است.
حجتالاسلام والمسلمین عرب در ادامه اظهار کرد: در بخش پرداخت تسهیلات در سال گذشته ۸۷۲ نفر به بانکها برای گرفتن تسهیلات اشتغالزایی معرفی شدهاند که تا به ۶۱۹ نفر از واجدین شرایط تسهیلات پرداخت شده است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم درخصوص آخرین وضعیت از رصد اشتغال مهارت آموختگان این ادارهکل گفت: در ۴ ماهه سال جاری حدود ۷۱ نفر از دانشآموختگان مراکز آموزشهای فنی و حرفه ای استان قم به اشتغال رسیدهاند. این آمار در کل سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۲ نفر بوده است.
وی در تشریح برنامههای کوتاه مدت این سازمان در سطح کشور، خاطرنشان کرد: ارائه آموزشهای تخصصی به ۱۹ گروه هدف همچون دانشآموزان، دانشجویان، سربازان، زندانیان، افراد دارای معلولیت، پناهندگان، معتادین بهبود یافته دنبال میشود.
حجتالاسلام والمسلمین عرب درخصوص تعهدات آموزشی این ادارهکل در سال ۱۴۰۲، خاطرنشان کرد: این ادارهکل در سال جاری در بخش دولتی ۱ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۷۰ نفر ساعت و در بخش خصوصی ۲ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۹۱۳ نفر ساعت تعهد آموزش دارد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم تاکید کرد: اجرای طرح تابستانی مهارت با هدف کمک به هدایت تحصیلی دانشآموزان جزو برنامه میان مدت ما محسوب میشود.
وی افزود: این طرح با مشارکت سازمان فنی و حرفهای و ۷ دستگاه اجرایی و دولتی انجام میشود، هدف از اجرای طرح تابستانه مهارت، غنیسازی اوقات فراغت دانشآموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در استانهاست.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم اشاره کرد: ۴۱ حرفه در آموزشگاهها و مراکز دولتی در این طرح به صورت رایگان آموزش داده میشود همچنین ۲۵ حرفه نیز در مراکز آزاد به مخاطبین هدف درحال ارائه است.
وی همچنین برنامهریزی برای راهاندازی دپارتمان آموزشهای هوش مصنوعی را از جمله برنامههای میانمدت برشمرد و گفت: امروز میزان گردش اقتصادی آموزشهای تخصصی در دنیا، ۶۶۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار است، اگر کشور ما یک درصد جمعیت جهان را در خود جای داده باشد باید حداقل ۶ میلیارد دلار از این محل کسب درآمد کند که به نظر میرسد هنوز تا این نقطه فاصله وجود داشته باشد.
حجتالاسلام والمسلمین عرب ابراز داشت: برای تحقق اهداف آموزش فنی و حرفهای باید دستکم ۳۰ درصد آموزشهای تئوری و بخشی از آموزشهای عملی بهصورت غیرحضوری انجام شود.
وی با اشاره به تهیه پیشنویس سند توسعه مهارت استان قم بهعنوان برنامه بلندمدت فنی و حرفهای گفت: در مسیر مهارتآموزی با چالشهایی مواجه هستیم، از جمله آنکه برای نیازسنجی در این زمینه متولی خاصی وجود ندارد.