حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سپهر فردا، با اشاره به رویکردهای اصلی تدوین برنامه درسی آموزشی بزرگسالان، اظهار داشت: این رویکردها با توجه به ویژگی های مخاطبان و انتظار جامعه از آنان و سیاست های شتاب بخشی به امر سوادآموزی همراه با ارتقای فرهنگ اسلامی ایرانی بزرگسالان است و در جهت ساحتهای شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با ویژگی سوادآموزان بزرگسال تدوین میشود.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم با بیان رویکردهای محتوای کتب آموزشی نهضت سوادآموزی و آموزش بزرگسالان، تصریح کرد: رویکرد مبتنی بر نیازها و علایق، در واقع تطابق بین محتوای برنامه درسی با نیاز ها و علایق یاد گیرنده است که منجر به تقویت انگیزش و ایجاد فرصت های بیشتر یادگیری می شود و یاد گیرنده را به طور فعال در چرخه یادگیری درگیر و استعدادهای بالقوه او را شکوفا و زمینه یادگیری مادام العمرش را فراهم می آورد.
وی رویکرد فرهنگی ـ تربیتی را از دیگر رویکردهای محتوای کتب آموزشی معرفی کرد و افزود: این رویکرد بر تجربه فرهنگی و اجتماعی یادگیرنده تأکید کرده و به او به عنوان فردی که در بستر و شرایط فرهنگی و اجتماعی خاصی قرار دارد نگاه میکند و علاوه بر این، تلاش دارد تا از طریق برنامه های درسی، ارزش ها، سنت ها و اخلاقیات پذیرفته شده جامعه را به یاد گیرنده منتقل نماید، به طوری که فرد را برای پذیرش نقش و مسئولیت خود در جامعه آماده کند.
به گفتهی این مقام مسئول در رویکرد موضوعی نیز موضوع های درسی در شکل دادن به ساختار کل برنامه درسی نقش اساسی دارند و هر موضوع (مانند زبان فارسی، ریاضیات و علوم تجربی ) نیز از ساختار منحصر به فردی برخوردار است که دستیابی به دانش جدید و تبحر یادگیرنده در ساختار موضوع های گوناگون را امکان پذیر می سازد.
حجت الاسلام قاسمی نیا با توجه به رویکرد موضوعی یادآور شد: در این رویکرد، برنامه درسی بر پایه چگونگی رشد و توسعه دانش درحوزه های گوناگون علمی سازماندهی می شود و به طور کلی در تهیه و تولید تمام محتوا و مواد آموزشی نهضت سوادآموزی مطالب نافع و سودمند با شناسایی و نیازسنجی سوادآموزان ملاک می باشد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: با همین اهداف کتب اختصاصی مددجویان زندان،کشاورزان، نان، اصناف، عشایر و….تولید می گردد و برای تبیین و ترویج تحقق شعار سال و آشنایی سوادآموزان با آن موضوعاتی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تعیین می شود محتوای آموزشی ساده و روان تولید شده و با توجه به محتوی آن مسابقات کتاب خوانی نیز برگزار می شود.