• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

محتوای کتب آموزشی سوادآموزان براساس تبیین و ترویج تحقق شعار سال تعیین می‌شود

  • کد خبر : 2369
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۰۷
محتوای کتب آموزشی سوادآموزان براساس تبیین و ترویج تحقق شعار سال تعیین می‌شود
سپهر فردا/ معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم گفت: برای تبیین و ترویج تحقق شعار سال و آشنایی سوادآموزان، موضوعات تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح است.

حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری  تحلیلی سپهر فردا، با اشاره به رویکردهای اصلی تدوین برنامه درسی آموزشی بزرگسالان، اظهار داشت: این رویکردها با توجه به ویژگی های مخاطبان و انتظار جامعه از آنان و سیاست های شتاب بخشی به امر سوادآموزی همراه با ارتقای فرهنگ اسلامی ایرانی بزرگسالان است و در جهت ساحت‌های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با ویژگی سوادآموزان بزرگسال تدوین می‌شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم با بیان رویکردهای محتوای کتب آموزشی نهضت سوادآموزی و آموزش بزرگسالان، تصریح کرد: رویکرد مبتنی بر نیازها و علایق، در واقع تطابق بین محتوای برنامه درسی با نیاز ها و علایق یاد گیرنده است که منجر به تقویت انگیزش و ایجاد فرصت های بیشتر یادگیری می شود و یاد گیرنده را به طور فعال در چرخه یادگیری درگیر و استعدادهای بالقوه او را شکوفا و زمینه یادگیری مادام العمرش را فراهم می آورد.

وی رویکرد فرهنگی ـ تربیتی را از دیگر رویکردهای محتوای کتب آموزشی معرفی کرد و افزود: این رویکرد بر تجربه فرهنگی و اجتماعی یادگیرنده تأکید کرده و به او به عنوان فردی که در بستر و شرایط فرهنگی و اجتماعی خاصی قرار دارد نگاه می‌کند و علاوه بر این، تلاش دارد تا از طریق برنامه های درسی، ارزش ها، سنت ها و اخلاقیات پذیرفته شده جامعه را به یاد گیرنده منتقل نماید، به طوری که فرد را برای پذیرش نقش و مسئولیت خود در جامعه آماده کند.

به گفته‌ی این مقام مسئول در رویکرد موضوعی نیز موضوع های درسی در شکل دادن به ساختار کل برنامه درسی نقش اساسی دارند و هر موضوع (مانند زبان فارسی، ریاضیات و علوم تجربی ) نیز از ساختار منحصر به فردی برخوردار است که دستیابی به دانش جدید و تبحر یادگیرنده در ساختار موضوع های گوناگون را امکان پذیر می سازد.

حجت الاسلام قاسمی نیا با توجه به رویکرد موضوعی یادآور شد: در این رویکرد، برنامه درسی بر پایه چگونگی رشد و توسعه دانش درحوزه های گوناگون علمی سازماندهی می شود و به طور کلی در تهیه و تولید تمام محتوا و مواد آموزشی نهضت سوادآموزی مطالب نافع و سودمند با شناسایی و نیازسنجی سوادآموزان  ملاک می باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با همین اهداف کتب اختصاصی مددجویان زندان،کشاورزان، نان، اصناف، عشایر و….تولید می گردد و برای تبیین و ترویج تحقق شعار سال و آشنایی سوادآموزان با آن موضوعاتی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تعیین می شود محتوای آموزشی ساده و روان تولید شده و با توجه به محتوی آن مسابقات کتاب خوانی نیز برگزار می شود.

لینک کوتاه : https://sepehrefarda.ir/?p=2369

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.