• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4
در جشنواره شکرانه برداشت پسته در قم مطرح شد؛

تشکیل خوشه‌های تخصصی در بخش کشاورزی قم/ صادرات پسته استان قم دغدغه ما است/ ایجاد دبیرخانه کشوری پسته در قم

  • کد خبر : 2446
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
تشکیل خوشه‌های تخصصی در بخش کشاورزی قم/ صادرات پسته استان قم دغدغه ما است/ ایجاد دبیرخانه کشوری پسته در قم
سپهر فردا/ جشنواره شکرانه برداشت پسته استان قم با حضور کشاورزان و مسئولان کشوری و استانی در  باغ پسته روشن برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپهر فردا، جشنواره شکرانه برداشت پسته استان قم پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۵ مهرماه ۱۴۰۲ در باغ پسته روشن واقع در کیلومتر ۳۰  اتوبان قم _ تهران و با حضور کشاورزان و مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

تشکیل خوشه‌های تخصصی در بخش کشاورزی قم

سید مهدی قریشی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم نیز در این مراسم با اشاره به مزایای تشکیل خوشه‌های تخصصی در بخش صنعت، اظهار داشت: ضروری است از این کار برای توسعه بخش کشاورزی استان نیز الگوبرداری شود.

وی افزود: با تشکیل خوشه‌های کشاورزی، مسائل مرتبط به تولید هر یک از محصولات زراعی و باغی دارای مزیت در استان قم همچون پسته به صورت تخصصی مورد توجه قرار می‌گیرد و شرایط رشد کمی و کیفی آن با سرعت بیشتری ایجاد می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم ادامه داد: پیشرفت کشاورزی استان را از طریق افزایش بهره‌وری دنبال می‌کنیم.

صادرات پسته استان قم دغدغه ما است/ افزایش سطح کمی و کیفی تولید پسته در قم یکی از اولویت‌های مهم جذب سرمایه‌گذاری

در ادامه این نشست محمدرضا حاجی‌رضا، افزایش سطح کمی و کیفی تولید پسته در قم و تکمیل زنجیره فرآوری آن را از جمله اولویت‌های مهم جذب سرمایه‌گذاری در استان دانست و گفت: ما از علاقه‌مندان به فعالیت در این بخش حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به این که پسته تولید شده در قم از نظر طعم و کیفیت بسیار عالی است و بازار پسندی خوبی دارد، افزود: بر همین اساس نیاز است تا با انجام کارهای تبلیغاتی و رسانه‌ای پسته قم به سبد سوغات زائران اضافه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: آینده بخش پسته قم روشن است و ظرفیت پسته قم در تولید اشتغال، ارزآوری باید معرفی شود، در حوزه سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران جذب شوند، جشنواره‌های این چنینی بستری برای جذب سرمایه‌گذاران است.

وی بیان داشت: صادرات پسته استان قم دغدغه ما است باید شرایط صادرات پسته استان فراهم شود، ۷ هزار تن پسته در قم تولید می‌شود که از شهرهای دیگر از جمله کرمان و تهران صادر می‌شود با تکمیل زنجیره تولید صادرات نیز به نام قم انجام خواهد شد.

حاجی رضا با بیان این که باید حوزه نخبگانی تولید پسته شکل بگیرد، اظهار کرد: سلامت محصول مهم است، برای صادرات باید استانداردها را رعایت کرد و از کود سمی به‌صورت متعادل استفاده شود.

وی ادامه داد: از طرفی رسانه‌ها لازم است واقعیت‌های پسته استان قم را تبیین کنند؛ شناسنامه‌دار شدن تولیدات از دیگر اهداف ما است که توسط نظام صنفی در حال انجام است.

دبیرخانه کشوری پسته در قم ایجاد می شود/ پسته کالای اساسی کشور

علیرضا آل‌امین، قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور نیز در این جشنواره با بیان اینکه پسته برای ما مانند گندم کالای اساسی و استراتژیک محسوب می شود و آن را تحت حمایت ویژه قرار داده ایم، اظهار داشت: کمیته کشوری فعالان حوزه پسته را در قم تشکیل می دهیم.

وی ادامه داد: دبیرخانه بیمه کشاورزی کشور در قم تشکیل می دهیم و هزینه ایجاد آن را پرداخت می کنیم تا ریل گذاری درستی در این خصوص انجام شود.

وی با تاکید بر این که بیمه کشاورزی ۱۰۰ درصد در حوزه پسته آماده همکاری با باغداران است و حتی آمادگی داریم سهم دولت را در این خصوص افزایش دهیم، افزود: سال گذشته ۷ هزار هکتار زمین های کشاورزی استان قم شامل ۲۵ درصد تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفت.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور همچنین از همت ویژه دولت سیزدهم در بحث بیمه اراضی کشاورزی خبر داد و گفت: در دو سال اخیر دولت سیزدهم به اندازه هشت سال دولت های قبل غرامت پرداخت شده است به طوری که سال گذشته ۲ میلیارد تومان از کشاورزان برای بیمه کشاورزی دریافت شد ولی هفت میلیارد تومان خسارت پرداخت کردیم.

وی بیان داشت: هم اکنون بهترین زمان برای بیمه کشاورزی است، زیرا به دستور وزیر عوامل تولید در بخش کشاورزی از قبیل ماشین آلات، سیلوها، انبارها وحتی نانوایی‌ها  بیمه می شوند و با اجرای این طرح، سرمایه بیمه وارد بطن کشاورزی می شود.

آل امین در پایان با بیان این که تمام دستاوردهای حاصل شده را مدیون خون شهدا به ویژه شهدایی همچون شهید آرمان علی وردی هستیم، گفت: این شهدا بودند که با خون خود مایه عزت و آبروی نظام شدند.

گفتنی‌ است، ۱۴ هزار هکتار باغ پسته در قم موجود است که در این میان هشت هزار و ۵۰۰ هکتار به باردهی رسیده و پیش بینی می‌شود امسال هفت هزار و ۵۰۰ تُن پسته از نوع احمد آقایی،‌ اکبری، فندقی و کله قوچی در این استان تولید و به بازار عرضه شود.

بیشتر باغ‌های پسته استان قم در بخش مرکزی مناطق قمرود و قنوات و همچنین اطراف جاده قم – تهران و قم – کاشان واقع شده‌اند و حدود یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان در زمینه تولید این محصول و فرآوری آن فعالیت می‌کنند.

لینک کوتاه : https://sepehrefarda.ir/?p=2446

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.