• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

اعلام فراخوان مقاله همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین»/ استقبال مراکز دانشگاهی از برگزاری همایش/ فرهنگ و رسانه در سراسر تاریخ با هم ارتباط داشتند

  • کد خبر : 2833
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
اعلام فراخوان مقاله همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین»/ استقبال مراکز دانشگاهی از برگزاری همایش/ فرهنگ و رسانه در سراسر تاریخ با هم ارتباط داشتند
سپهر فردا/ نشست خبری همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» با حضور اصحاب رسانه در دانشکده دین و رسانه قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سپهر فردا، دکتر کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه و دبیر همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» امروز در نشست خبری این همایش که در دانشکده دین و رسانه برگزار شد، اظهار داشت: رسانه های نوین، رسانه های اجتماعی و رسانه های تعاملی یکی از مهم ترین پیوست های زندگی همه ما شده است و از سویی دیگر فهم دقیق تأثیر و تأثر این موضوع با مباحث دینی یکی از دغدغه های موجود است.

وی در ادامه از مشورت های صورت گرفته با اساتید، دانشگاهیان و اعضای هیأت علمی در خصوص دغدغه نسبت دین و رسانه های نوین خبر داد و افزود: با مشارکت دانشجویان، اساتید و محققان می توان به سؤالاتی در خصوص ارتباط رسانه های نوین با دین، حفظ ارزش های دین توسط رسانه های نوین، روش شناسی مطالعات و مباحث گسترده ای دیگر پاسخ داد و این همایش برای این امر تدارک دیده شده است.

استقبال مراکز دانشگاهی از برگزاری همایش«دین، فرهنگ و رسانه های نوین»

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما با اشاره به استقبال مراکز دانشگاه از برگزاری این همایش اظهارداشت: تلاش داریم که بعد علمی همایش و قوت آثار برجسته شود تا بتواند به سؤالات مهمی در حوزه دین و رسانه های نوین پاسخ دهد؛ این همایش به صورت ملی برگزار می شود اما تلاش دارد که از اشخاص و اساتید بین المللی هم در خلال برگزاری همایش استفاده کنیم.

وی از ارجاع تحقیقات این همایش به صفوف اجرایی به خصوص سازمان صداوسیما خبرداد و تأکید کرد: دبیری علمی این همایش بر عهده محسن کرمی از اعضاء هیأت علمی دانشگاه صداوسیما بوده و دبیری اجرایی آن نیز به عهده دکتر عیسی زارعی، معاون پژوهش دانشکده دین و رسانه است.

اکبری در پایان خاطرنشان کرد: مجوزهای علمی و پژوهشی این همایش از وزارت علوم اخذ شده است و در پایگاه ISC نیز استناد خواهد داشت.

اعلام فراخوان مقاله همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین»

عیسی زارعی دبیر اجرایی همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» و معاون پژوهش دانشکده دین و رسانه دانشگاه صداوسیما در نشست خبری این همایش که امروز در دانشکده دین و رسانه برگزار شد با اشاره به آغاز فراخوان ارسال مقالات، گفت: مهلت ارسال چکیده مقالات تا ۲۰ آذر ماه سال جاری بوده و تا ۲۰ بهمن نیز برای ارسال اصل مقالات، زمان اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه نتایج داوری در ۲۵ اسفند اعلام می شود، اظهار داشت: زمان برگزاری همایش نیز ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت در قم و تهران تعیین شده و مقالات آن جشنواره در چند قالب ارائه می شود؛ برخی مقالات به صورت حضوری در روز برگزاری همایش توسط محققین و برخی دیگر نیز در نشست های تخصصی ارائه خواهد شد؛ علاوه بر چاپ چکیده همه مقالات و بخشی دیگر از آثار ارسال شده در مجموعه مقالات چاپ می شود و مقالات پذیرفته شده برتر در نشریات علمی منتشر می شوند.

طبق اعلام زارعی محورهای همایش به شرح ذیل است:

مبانی و نظریه‌ها

– دین، فرهنگ و نظامات رسانه‌ای

– دین، جهانی شدن و رسانه‌های نوین

– دین و زیبایی‌شناسی رسانه های نوین

– زبان دین و زبان رسانه‌های نوین

– دین دیجیتال و رسانه‌های نوین

– روش‌شناسی مطالعات دینی و رسانه‌های نوین

فرصت‌ها و چالش‌ها

– فرصت‌ها و چالشهای دین در رسانه‌های نوین

– چالش‌های اخلاقی حضور دین در رسانه‌های نوین

– چالش‌های حقوقی حضور دین در رسانه‌های نوین

– هنرهای رسانه‌ای و عرفی‌سازی دین

– ابعاد دینی و رسانه‌ای چالش‌های زیست‌محیطی

– تنظیم‌گری رسانه‌های نوین و حکمرانی فضای مجازی

کارکردها

–  فرهنگ، حکمرانی و رسانه‌های نوین

–  رسانه، خرده‌فرهنگ‌ها و تفاهم فرهنگی

– رسانه‌های نوین، خانواده ‌و سبک زندگی

– هویت دینی، عدالت‌طلبی و رسانه‌های نوین

– دین و قالب‌های برنامه‌سازی در رسانه های نوین

– استعاره و تمثیل در رسانه‌های نوین

مسائل نوظهور و آینده‌

– فرهنگ و آینده‌پژوهی رسانه‌های نوین

– علوم شناختی، دین و رسانه‌های نوین

– هوش مصنوعی، دین و رسانه‌های نوین

– رسانه‌های نوین و بازآفرینی انقلاب اسلامی

– دین و تنوع زیبایی‌شناسی‌های نوظهور

فرهنگ و رسانه در سراسر تاریخ با هم ارتباط داشتند

محسن کرمی، دبیر علمی همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» نیز در این نشست، اظهار داشت: دین، فرهنگ و رسانه در سراسر تاریخ با هم ارتباط داشتند زیرا اگر دین را مجموعه‌ای از معتقدات، اخلاقیات، و شعائر و مناسک و همچنین فرهنگ را مجموعه درونیات انسانها که طبعا سبک زندگی خاصی را اقتضا می‌کند بدانیم، خواهیم دید که ارتباط تنگاتنگی در طول تاریخ با رسانه به عنوان ابزار انتقال پیام داشته اند و انبیاء الهی از طریق رسانه ها دعوت خود را ابلاغ کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کلام یک رسانه است، افزود: علاوه بر اینکه گفتار ما یک رسانه است کردار ما نیز رسانه است و در زمان قدیم انبیاء از این رسانه ها بسیار استفاده کردند؛ رسانه ها در قرن گذشته به رسانه های مدرن تبدیل شده و تحولی ایجاد کردند اما طی سالیان گذشته اتفاقات شگفت آوری در حوزه رسانه رخ داده است و رسانه‌های نوین یا پست مدرن به وجود آمده اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما اظهار داشت: در قرن بیست و یکم رسانه های جدید و نوینی داریم که تفاوت بسیار زیادی با رسانه های مدرن دارند؛ چون رسانه های نوین از هوش مصنوعی و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، اوضاع پیچیده ای را رقم زده اند و این پیچیدگی، مسائل زیادی برای فرهنگ و دین به وجود آورده یا خواهد آورد که لازم است ارتباط با آن ها به صورت نظری بررسی شود.

وی در ادامه به ضرورت پرداخت به مشکلات عملی و رفع آن ها از راه پژوهش اشاره کرد و اظهار داشت: تلاش داریم در این همایش به مشکلات ناشی از ارتباطات دین، فرهنگ و رسانه های نوین در صحنه عمل و اجرا بپردازیم. همین طور بررسی خواهیم کرد که دین چه کمکی می تواند به این رسانه ها داشته باشند و بالعکس.

دبیر علمی همایش «دین فرهنگ و رسانه های نوین» اظهار داشت: در رسانه های سنتی و حتی رسانه های مدرن می دانستیم فرستنده پیام چه کسی بوده و انتقادات خود را نسبت به چه کسی باید اعلام کنیم اما در رسانه های نوین نمی دانیم با چه کسی طرف هستیم. مسائل نوظهور و مستحدثه ای در خصوص رسانه های نوین پیش آمده است که لازم است توسط محققین بررسی شود.

وی آینده پژوهی را از محورهای این همایش عنوان کرد و افزود: محققین می توانند مسائل و چالش های مهم رسانه های نوین و تأثیرات متقابل آن با دین و فرهنگ را در قالب تحقیقات آینده پژوهی ارائه دهند.

گفتنی است، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما ریاست همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» را بر عهده داشته و کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه دبیر این همایش خواهد بود؛ محسن کرمی عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما نیز دبیر علمی این همایش تعیین شده است.

شایان ذکر است، مجوز ISC این همایش نیز اخذ شده و اساتیدی مرتبط با دین و رسانه از دانشگاه های مختلف کشور داوری آثار ارسالی را بر عهده دارند.

لینک کوتاه : https://sepehrefarda.ir/?p=2833
  • نویسنده : محمدباقر محجوب

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.