• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
8
به همت مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری نور؛

نرم‌افزار «دانشنامه فرق و مذاهب» رونمایی می‌شود

  • کد خبر : 3574
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
نرم‌افزار «دانشنامه فرق و مذاهب» رونمایی می‌شود
سپهر فردا/ مراسم رونمایی از نرم‌افزار «دانشنامه فرق و مذاهب» مرکز نور در کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپهر فردا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا شیر ملکی، مدیر علمی گروه کلام و علوم عقلی مرکز کامپیوتری نور در نشست خبری رونمایی از دانشنامه فرق و مذاهب که با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری نور برگزار شد با اشاره به لزوم شناساندن و آشنایی افراد با فرق و مذاهب اسلامی اظهار داشت: شناخت مذاهب در ایجاد وحدت بین فرقه ها بسیار مهم و ضروری است.

وی افزود: وجود دانشنامه فرق می تواند این قابلیت را ایجاد کند که فرق ها آرای صحیح خود را درج کرده و دیگران را با آرای صحیح خود بیشتر آشنا کنند.

مدیر علمی گروه کلام و علوم عقلی مرکز کامپیوتری نور با اشاره به قابلیت دانشنامه فرق و مذاهب، بیان داشت: تعداد ۱۸۲ عنوان کتاب در ۲۳۲ جلد در این دانشنامه گنجانیده شده است که ۷۰ عنوان آن تحلیل درختی شده و ۳۰ عنوان از ۷۰ عنوان مربوط به دهه قرن سوم تا سیزدهم است

وی افزود: حدود هزار فرقه در این دانشنامه مطرح شده که از این میزان ۲۲۰ فرقه را در درختواره فرق و مذاهب تعریف و آن‌ها را دسته بندی کردیم و ۷۰۰ فرقه در بخش سایر فرق و تنها با کلید واژه معرفی شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شیرملکی با اشاره به امتیازات دانشنامه فرق و مذاهب نسبت به کتاب ها و مجلات، اظهار داشت: تمامی فرق در این دانشنامه به صورت جامع و کامل ذکر شده و تمامی عقاید و مناسبت های آنان با فرق دیگر، قابل دسترس است که در هیچ کتابی نمی توان به این قابلیت ها دسترسی پیدا کرد.

وی افزود: تمام فرق اسلامی در این نرم‌افزار مورد بحث قرار گرفته‌اند ولی جریانات جدید مانند احمدالحسن و … را نیاورده‌ایم زیرا اساسا ما این نوع جریانات را به عنوان فقه قبول نداریم که برخی تلاش می‌کنند آن را به عنوان فرقه جا بزنند.

مدیر علمی گروه کلام و علوم عقلی مرکز کامپیوتری نور اظهار کرد: دانشنامه فرق و مذاهب با همکاری و معاونت گروه های مختلف در مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری نور تولید شده و حدود ۵ سال و ۸ هزار ساعت برای تولید آن صرف شده است.

وی در پایان بیان داشت: مراسم رونمایی از نرم‌افزار «دانشنامه فرق و مذاهب» مرکز نور ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) در مشهد برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://sepehrefarda.ir/?p=3574

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.