• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

همایش بین‌المللی «ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین» برگزار می‌شود

  • کد خبر : 3578
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
همایش بین‌المللی «ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین» برگزار می‌شود
سپهر فردا/ رئیس همایش بین‌المللی «ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین» از برگزاری این همایش در 31 اردیبهشت ماه در قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سپهر فردا، حجت الاسلام والمسلمین ساجد، رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی و رئیس همایش بین‌المللی «ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین» در نشست خبری این همایش که با حضور اصحاب رسانه در مجتمع عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی جامعه المصطفی در قم برگزار شد ضمن اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه همایش، گزارشی از روند برگزاری این مراسم ارائه کرد و اظهار داشت: اختتامیه همایش بین‌المللی ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین ۳۱ اردیبهشت ماه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه برگزار و از کتاب چکیده مقالات همایش رونمایی خواهد شد.

حضور فعال جامعه المصطفی در بیش از ۶۰ کشور جهان

وی با اشاره به اهمیت رسانه در انتقال پیام‌های علمی و فرهنگی، بر ضرورت بازشناسی تمام ظرفیت‌های علمی و فرهنگی تصریح نمود و خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی به عنوان بزرگترین و تاثیرگذارترین دانشگاه اسلامی جهان وظیفه تعلیم و تربیت دانش پژوهانی از ملیت های مختلف جهانی را بر عهده گرفته و در بیش از ۶۰ کشور جهان حضوری فعال دارد.

رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، به سه حوزه دانشی مهم المصطفی اعم از علوم اسلامی، علوم انسانی و حوزه دانشی فرهنگ زبان و ادبیات اشاره کرد و یادآور شد: مؤسسه زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با ترسیم سه مدرسه فرهنگ ملل با ۲۲ زبان فعال، مدرسه مطالعات فرهنگی و مدرسه ادبیات و مترجمی رویکردهای آموزشی و پژوهشی خود را دنبال می کند.

وی بر لزوم توجه به جایگاه پژوهش در کنار آموزش و توجه به آموزش های پژوهش محور تصریح نمود و ابراز داشت: هم اکنون آثار و کتاب های جامعه المصطفی به ۴۰ زبان ترجمه می شود که در مسیر انتقال داشته های علمی به جهانیان توفیقات ارزشمندی را کسب نموده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد، ظرفیت‌های علمی و فرهنگی ایران اسلامی و آمریکای لاتین را مورد توجه قرار داد و با بیان این که مجتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ شناسی در سنوات گذشته ظرفیت های فرهنگی و علمی نقاط مختلف جهان را بازشناسی نموده و ارائه آثار را مبتنی بر تنوع زبانی مورد توجه قرار داده است، اظهار داشت: در طول یک سال گذشته ۲۵ پیش نشست به ۵ زبان برگزار شده است.

ضرورت احیای مرجعیت علمی زبان، فرهنگ و ادبیات

رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، احیای مرجعیت علمی زبان، فرهنگ و ادبیات را رسالت و ماموریت این مجموعه دانست و یادآور شد: بیش از ۳۰ نفر از اساتید زباندان حوزه های علمیه ضمن رصد تمام ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران اسلامی و آمریکای لاتین، در این حوزه فعالیت دارند.

وی گزارشی از تدوین بیش از ۱۸۰ مقاله ارائه کرد و با بیان این که محتمع آموزش عالی زبان و فرهنگ شناسی برای نخستین بار موفق شد تا با مجموعه های علمی و فرهنگی همه ۲۰ کشور آمریکای لاتین ارتباطات علمی و فرهنگی مؤثری ایجاد کند، ابراز داشت: در اختتامیه همایش بین‌المللی «ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین» ضمن رونمایی از کتاب چکیده مقالات، مجموع مقالات بعد از ارائه در مجموعه ای از نشریات و پژوهش نامه های isi منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد به اتقان علمی مقالات اشاره کرد و ابراز داشت: آرژانتین، ونزوئلا، برزیل، بولیوی، کوبا و کلمبیا بیشترین مقالات را به این همایش ارسال نمودند.

وی با بیان این که در یک سال گذشته پیش نشست های ارزشمند علمی با حضور فرهیختگانی از اندیشمندان منطقه آمریکای لاتین برگزار شد، اظهار داشت: درخواست سفرای کشورهای آمریکای لاتین برای حضور در این همایش نشان دهنده اقدام ارزشمند و مؤثر این همایش در ایجاد ارتباط علمی و فرهنگی و تعمیق و تقویت آن است.

رئیس همایش بین‌المللی «ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین» به قرابت ها و اشتراکات فرهنگی ایران و منطقه آمریکای لاتین اشاره کرد و اذعان داشت: این پیش نشست ها و پیگیری ها ضمن بازشناسی ظرفیت ها، تقویت علاقه های فرهنگی را به دنبال داشته، امیدواریم بعد از همایش بتوانیم محتواهای فاخری را ترسیم نماییم.

انقلاب اسلامی داعیه دار و پرچم دار تقویت ارتباطات فرهنگی ملت ها

وی انقلاب اسلامی را داعیه دار و پرچم دار تقویت ارتباطات فرهنگی ملت ها توصیف کرد و ابراز داشت: گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان مورد علاقه مردمان منطقه آمریکای لاتین بوده، این همایش می تواند با شناسایی ظرفیت ها ارتباط عمیق و پایدار فرهنگی و علمی را دنبال کند.

حجت الاسلام والمسلمین ساجد، بر اهمیت قالب بندی گفتمان انقلاب اسلامی ناظر به فهم تنوع مخاطبانی عرصه بین الملل تصریح نمود و ابراز داشت: حضور همایش بین المللی ظرفیت های علمی و فرهنگی ایران و آمریکای لاتین در ترسیم ظرفیت های تمدنی بسیار مهم است.

اصحاب رسانه مهم ترین پایه تبیین و ارائه محصولات علمی به مخاطبان جهانی

رئیس مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، اصحاب رسانه را مهم ترین پایه تبیین و ارائه محصولات علمی به مخاطبان جهانی دانست و اظهار داشت: امیدواریم با میدان داری اصحاب رسانه و صاحبان اندیشه و قلم بتوانیم ضمن تقویت ارتباط گیری ها، تبیین ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران در ارتباط با ملت ها بیش از بیش مورد توجه قرار دهند.

وی مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی را حلقه مفقوده حوزه علمیه قم در ارائه گفتمان ناب اسلامی در قالب های مختلف علمی و فرهنگی دانست و ابراز داشت: تربیت ۱۲۰۰ دانش پژوه زبان شناس از بیش از ۵۰ کشور جهان ظرفیت بسیار خاص و مهمی را پیش روی فعالیت های موسسه زبان و فرهنگ شناسی ایجاد نموده است.

حجت الاسلام میرجعفری: کشورهای آمریکای لاتین را می توان سردمدار مبارزه با ظلم در جهان نامید

حجت الاسلام میرجعفری، دبیر علمی همایش بین‌المللی ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین نیز در این نشست، ضمن تقدیر از تلاش تمام همکاران برگزاری این رویداد بزرگ علمی و فرهنگی بر اهمیت تقویت ارتباطات میان فرهنگی بین ایران و آمریکای لاتین اشاره کرد و اظهار داشت: مبنای فلسفی این همایش، مبتنی بر ارتباطات میان فرهنگی و تحت عنوان هم‌شناسی فرهنگی ترسیم شده است.

وی در ادامه با اشاره به فرازهایی از آیه شریفه «خلقناکم من ذکر و انثی» بر اهمیت هم‌شناسی به عنوان هدفی ارزشمند در راستای تجلی کرامت انسانی تصریح کرد و افزود: شناخت ظرفیت‌های خوب و نیک میان ملت ها را می توان به عنوان ارزش های فرهنگی مورد توجه قرار داد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین با تاکید بر این که با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی، کشورهای آمریکای لاتین بیش از بسیاری از کشورهای اسلامی حمایت خود را از مظلومان جهان نشان داده اند، ادامه داد: سیراب شدن ایشان از تاریخ فرهنگی برای حمایت از مردم غزه که در روزگاری نه چندان تحت استعمار قرار داشتند؛ کشورهای آمریکای لاتین را می توان سردمدار مبارزه با ظلم در جهان نامید.

وی مبارزه با امپریالیسم، مقاومت، عدالت خواهی و استکبارستیزی را از اجزاء مهم فرهنگ زیستی مردم آمریکای لاتین دانست و بیان داشت: این منطقه از ظرفیت بسیار بالای فرهنگی برخوردار بوده و هم افزایی فرهنگی میان ملت ها می‌تواند در ترسیم تمدن پویای فراگیر بین المللی مؤثر باشد.

حجت الاسلام میرجعفری، ایران اسلامی را پرچمدار و پیش قراول حمایت از مظلومان جهان دانست و تصریح کرد: روحیه ظلم ستیزی و حمایت از مظلوم در عمیق ترین لایه های فرهنگی ایران و کشورهای آمریکای لاتین نهفته شده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود، علوم انسانی را مهم ترین بستر تقویت ارتباطات علمی توصیف کرد و با تاکید بر این که در فضای رسانه‌ای آمریکای لاتین که تحت تأثیر مدیریت های رسانه های استکبار جهانی است، شاهد تهمت، تحقیر، تخریب، تمسخر و توهین علیه اسلام، مسلمین و گفتمان انقلاب اسلامی هستیم، اظهار داشت: تبیین، تفسیر، تشریح و تعمیق ارتباطات علمی و فرهنگی مهم‌ترین محرک تقویت هم‌شناسی میان ملت‌هاست.

قربانپور: اهمیت توجه به پیوندها و اشتراکات فرهنگی ایران و منطقه آمریکای لاتین

دکتر محمد قربانپور، دبیر اجرایی این همایش نیز ضمن ارائه گزارشی از پیشینه برپایی همایش بین المللی ظرفیت‌های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین، بر اهمیت توجه به پیوندها و اشتراکات فرهنگی ایران و منطقه آمریکای لاتین اشاره کرد و اظهار داشت: اشتراکات و پیوند فرهنگی ایران و آمریکای لاتین می تواند ظرفیت ارزشمندی را پبش روی تقویت پیوندهای تمدنی ایجاد کند.

وی خروجی‌محوری و ارائه راهبردهای علمی و فرهنگی را یکی از ویژگی‌های بارز همایش های مجتمع آموزش زباان و فرهنگ شناسی دانست و گفت: تقویت و توسعه ارتباطات علمی و فرهنگی و میان داری مجموعه های فعال بین المللی در این راستا بسیار مهم است.

گفتنی است، در بخش پایانی این نشست از تندیس همایش بین‌المللی ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین رونمایی شد.

لینک کوتاه : https://sepehrefarda.ir/?p=3578

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.