• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024

تازه‌ها

افتتاح مجموعه تفریحی گردشگری سرزمین شادی در قم با اعتبار هزار میلیارد ریال تاکید آیت الله کریمی جهرمی به زنده نگه داشتن نام و یاد خطبای بزرگ/ از ارواح خطبا و مبلغین دین و شریعت، استمداد کنیم آغاز جشن های دهه کرامت از روز چهارشنبه/ «حضرت معصومه(س)؛ بهترین دختر دنیا، الگوی عفاف و حجاب»؛ شعار محوری قم در دهه کرامت/ رونمایی از پنج پروژه حرم حضرت معصومه (س) نگاه ویژه به سرطان پستان با پیشگیری و تشخیص زودرس برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی استان قم تشریح شد/ جشنواره روایت جهاد برگزار می‌شود افتتاح زمین چمن مصنوعی دانشکده علوم قرآنی، مزین به نام شهید راه قدس قمی ها رتبه اول پرداخت صدقات در کشور/ حمایت کمیته امداد قم از ۲۱ هزار ۶۱۲ خانوار نیازمند تمدید مهلت ثبت نام کارشناسی ارشد دانشکده دین و رسانه صدا و سیما باغ گیاه‌ شناسی در قم احداث می‌شود/ توزیع ۵۰ هزار اصله نهال همزمان با هفته درختکاری در قم مقاومت و جهاد مردم غزه متاثر و الهام‌گرفته از انقلاب اسلامی است/ غربی ها در مقابل جنایات اسرائیل خفه‌خون گرفته اند/ مردم به خاطر سختی معیشت انقلاب را رها نمی‌کنند

7
معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) خبر داد:

ترجمه ۱۱۰ عنوان کتاب شیعی به ۲۰ زبان دنیا در سال ۱۴۰۲/ تولید ۲۱۰ کلیپ به ۱۷ زبان با موضوع معارف اهل‌بیت(ع)

  • کد خبر : 3032
  • 20 آذر 1402 - 15:36
ترجمه ۱۱۰ عنوان کتاب شیعی به ۲۰ زبان دنیا در سال ۱۴۰۲/ تولید ۲۱۰ کلیپ به ۱۷ زبان با موضوع معارف اهل‌بیت(ع)
سپهر فردا/ معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) از ترجمه ۱۱۰ عنوان کتاب شیعی به ۲۰ زبان دنیا در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: همچنین۲۱۰ کلیپ به ۱۷ زبان زنده دنیا با موضوع معارف اهل‌بیت(ع) تولید شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سپهر فردا،  حجت‌الاسلام والمسلمین  مهدی فرمانیان، معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نشستی خبری که با حضور اصحاب رسانه در این مجمع برگزار شد، «کارنامه پژوهشی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نشر معارف اهل بیت(ع) در سال ۱۴۰۲» را تشریح کرد.

وی با بیان این که مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سال ۶۹ با هدف پژوهش، ترجمه و نشر فعالیت خود را آغاز کرد، اظهار داشت: رسالت مجمع جهانی اهل بیت(ع) نشر معارف اهل بیت(ع) به زبان های مختلف است تا جهانیان با این معارف آشنا شده و هر کسی که تمایل داشت با مکتب اهل بیت(ع) همراهی کند.

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به تشریح فعالیت های معاونت پژوهشی مجمع در سال ۱۴۰۲ پرداخت و افزود: این مجمع فعالیت های بسیاری را انجام داد که یکی از آنها در زمینه آثار همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) بود که این همایش در سال ۱۳۹۹ با حمایت های آیت الله العظمی مکارم شیرازی و دفتر آیت الله العظمی سیستانی برگزار شد.

وی ادامه داد: تدوین آثار همایش حضرت ابوطالب(ع) تا سال ۱۴۰۲ به طول انجامید و هم اکنون آثار این همایش در ۳۳ جلد آماده است که در دی ماه سال جاری در مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان با بیان این که گزارش همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) شامل پنج جلد کتاب و بیش از ۷۰ نشست در کشورهای مختلف شد که این گزارش ها آماده شده و قابل ارائه به علاقه مندان است.

ترجمه ۱۱۰ عنوان کتاب به ۲۰ زبان دنیا

وی یکی دیگر از فعالیت های مجمع جهانی اهل بیت(ع) را ترجمه کتاب عنوان کرد و گفت: معاونت علمی و فرهنگی مجمع، ترجمه ۱۱۰ عنوان کتاب به ۲۰ زبان دنیا را انجام داد که این کتاب ها شامل ترجمه ۱۸ کتاب به زبان ترکی، ۱۱ کتاب به زبان هوسایی، ۹ کتاب به زبان فرانسوی، ۹ کتاب به زبان انگلیسی، ۷ کتاب به زبان پشتو، ۶ کتاب به زبان اندونزیایی، ۶ کتاب به زبان عربی، ۵ کتاب به زبان سواحلی، ۵ کتاب به زبان اردو، ۴ عنوان کتاب به زبان اردو و ۴ عنوان کتاب به زبان تاجیک بوده است که فایل این آثار به رایگان در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان با اشاره به این که کتاب‌های ترجمه شده به صورت محدود به چاپ رسیده و ۳۰ آذرماه سال جاری همزمان با هفته پژوهش در مجمع جهانی اهل بیت(ع) رونمایی خواهد شد، خاطرنشان کرد: همچنین نشر معارف اهل بیت(ع) به زبان پشتو جزو برنامه های ما است و در این راستا ترجمه کتاب نهج البلاغه به زبان پشتو را با مجوز حکومت امارات اسلامی در افغانستان به چاپ رساندیم.

تمام آثار مجمع جهانی اهل بیت(ع) ۲۰۰۰ عنوان به ۳۶ زبان بوده است

وی بیان داشت: تمام آثار مجمع جهانی اهل بیت(ع) که ۲۰۰۰ عنوان به ۳۶ زبان بوده است را در فلشی قرار دادیم و این آثار را به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار می دهیم، حتی فایل ورد (Word) آثار هم در فلش موجود است تا افراد بتوانند این آثار را در فضای مجازی نشر دهند، فایل های این کتاب ها در سایت مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز قرار داده شده است.

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: همچنین آستان قدس رضوی به میزان ۲۰ گیگ، آستان مقدس امام حسین(ع) به میزان ۶ گیگ و پژوهشکده حج و زیارت ۴ گیگ آثار خود را در اختیار ما قرار دادند و در مجموع با احتساب آثار مجمع جهانی اهل بیت(ع)، ۴۰ گیگ آثار از چهار مجموعه در فایل فلش وجود دارد و این فلش در اختیار علاقه مندان به معارف اهل بیت(ع) قرار می گیرد.

تولید اپلیکیشن موبایلی چند زبانه نبأ

وی در ادامه به تولید اپلیکیشن موبایلی چند زبانه نبأ اشاره کرد و گفت: این اپلیکیشن به ۶ زبان دنیا است و سال گذشته ۷۰۰ کتاب در آن بارگذاری شد و امسال کتاب های بارگذاری شده در این اپلکیشن به ۷ هزار کتاب در ۶ زبان در زمینه معارف اهل بیت(ع) رسیده است. بسیاری از این آثار مربوط به ناشران دیگری غیر از مجمع جهانی اهل بیت(ع) است و از ناشران می خواهیم که آثار خودشان را در این زمینه در اختیار ما قرار بدهند تا در اپلیکیشن نبأ، بارگذاری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان ادامه داد: انتشار ۲۴ عنوان کتاب به پنج زبان با حمایت برخی از مراکز و موسسات خارج از کشور، از جمله دیگر اقدامات مجمع جهانی اهل بیت(ع) بود، به عنوان مثال ۹ کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) با مشارکت مراکز کشور بنگلادش در حال چاپ است.

نشر معارف اهل بیت(ع) به ۲۲ زبان در ویکی شیعه و بازدید ماهانه ۱۴ میلیون به طور میانگین

وی افزود: دانشنامه مجازی «ویکی شیعه» از افتخارات معاونت علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) است که قبلا به ۱۰ زبان بود و اکنون تعداد زبان های آن به ۲۲ زبان رسیده است؛ معارف اهل بیت(ع) به این زبان ها در ویکی شیعه در حال نشر است که مورد استقبال دیگران قرار گرفته است. امسال ۵ هزار و ۲۰۰ مدخل به مدخل های ویکی شیعه اضافه شد که تعداد این مدخل ها تا پایان سال به ۸ هزار مدخل می رسد و هم اکنون ۳۲ هزار مدخل به ۲۲ زبان در ویکی شیعه وجود دارد. ویکی شیعه به صورت ماهیانه دارای ۱۴ میلیون بازدید است که در برخی از زبان ها همچون فرانسوی و اسپانیایی، اساتید دانشگاه، ویکی شیعه را به عنوان منبع می‌پذیرند.

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با بیان این که در بهمن‌ماه از ویکی آثار شیعه رونمایی خواهیم داشت که یکی از آنها اشعار آیینی شیعه است، ادامه داد: از طرف دیگر، نشر صوتی را در مجمع جهانی اهل بیت(ع) از سال ۱۴۰۰ شروع کردیم و در این راستا ۱۰ عنوان کتاب تولید شد، در سال جاری هم نشر صوتی ۵ عنوان کتاب به زبان انگلیسی را در دستور کار داریم و به دنبال نشر بیشتر کتاب های صوتی هستیم.

ایجاد صفحاتی در گوگل اسکالر برای ۴۵ تن از علمای شیعه

وی از ایجاد صفحاتی در گوگل اسکالر برای ۴۵ تن از علمای شیعه از جمله امام خمینی(ره) و شیخ مفید خبر داد و گفت: با ایجاد این صفحات، ۹۲۰۰ اثر به ۳۰ زبان در گوگل اسکالر به هم مرتبط شدند؛ همچنین در پرتال راهنما به دنبال نشر سخنرانی ها و کلیپ ها به ۴۸ زبان دنیا هستیم که در این راستا طی سال جاری بر روی سه زبان انگلیسی، اسپانیایی و چینی تمرکز کردیم و امسال ۱۷۰۰ یادداشت و کلیپ در این پرتال عرضه شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات مجمع جهانی اهل بیت(ع) پاسخ به ۱۹۰۰ سؤال در زمینه معارف اهل بیت(ع) در سایت کورا بود که این سایت به زبان انگلیسی است و ۷۰۰ میلیون بازدید کننده دارد  و برخی از این پاسخ ها جزء پاسخ های برتر این سایت شد.

وی با بیان این که به دنبال راه اندازی کتابخانه شبکه ای با عنوان شبکه دانشی اهل بیت(ع) نیز هستیم، اظهار داشت: این کتابخانه، داده ها را شبکه سازی می‌کند و با راه اندازی آن، ۳۲ هزار مدخل ویکی شیعه به کتابخانه شبکه دانشی اهل بیت(ع) متصل می شود، به دنبال این هستیم که ویکی شیعه به کتابخانه شبکه دانشی اهل بیت(ع) و کتابخانه شبکه دانشی اهل بیت(ع) به ویکی شیعه، متصل شود.

تولید ۲۱۰ کلیپ به ۱۷ زبان دنیا با موضوع معارف اهل‌بیت(ع)

معاون علمی و فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: ۲۱۰ کلیپ را به ۱۷ زبان در این معاونت تولید کردیم که این کلیپ ها، بازدید خوبی داشتند و مجموع بازدید کلیپ ها به ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بازدید رسید؛ همچنین به برخی از فعالان رسانه ای شیعه خارجی، آموزش هایی را در زمینه سواد رسانه ای و هوش مصنوعی ارائه کردیم که با این آموزش ها، کلیپ تولید شده توسط یکی از فعالان به زبان پرتغالی به ۶۰ میلیون بازدید رسید و مجموع بازدید کلیپ های یکی دیگر از این فعالان از ۵۰۰ هزار به ۱۲ میلیون بازدید افزایش یافت.

وی در پایان، رصد فعالیت های پژوهشی در زمینه شیعه در خارج از ایران را از جمله دیگر اقدامات مجمع جهانی اهل بیت(ع) برشمرد و خاطرنشان کرد: در این راستا، ماهنامه ای داریم که فعالیت پژوهش های رصد شده مراکز پژوهشی غربی و عربی در زمینه تشیع را در آن منتشر می شود که شماره نخست ماهنامه منتشر شده و شماره دیگر آن هم آماده انتشار است؛ این ماهنامه برای اساتید، صاحب نظران و تصمیم گیران ارسال می شود.

لینک کوتاه : https://sepehrefarda.ir/?p=3032

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.