• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024

تازه‌ها

نگاه ویژه به سرطان پستان با پیشگیری و تشخیص زودرس برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی استان قم تشریح شد/ جشنواره روایت جهاد برگزار می‌شود افتتاح زمین چمن مصنوعی دانشکده علوم قرآنی، مزین به نام شهید راه قدس قمی ها رتبه اول پرداخت صدقات در کشور/ حمایت کمیته امداد قم از ۲۱ هزار ۶۱۲ خانوار نیازمند تمدید مهلت ثبت نام کارشناسی ارشد دانشکده دین و رسانه صدا و سیما باغ گیاه‌ شناسی در قم احداث می‌شود/ توزیع ۵۰ هزار اصله نهال همزمان با هفته درختکاری در قم مقاومت و جهاد مردم غزه متاثر و الهام‌گرفته از انقلاب اسلامی است/ غربی ها در مقابل جنایات اسرائیل خفه‌خون گرفته اند/ مردم به خاطر سختی معیشت انقلاب را رها نمی‌کنند نسخه ۴ نرم‌افزار جامع تفاسیر نور رونمایی شد نقش مهم طلاب در آگاه‌سازی مردم درخصوص دستاوردهای نظام اسلامی/ انتخابات نقطه عطفی است که در جمهوری اسلامی وجود دارد تصویب بسته هدایتی و حمایتی مهارت‌آموزی در مجلس راهکار حل مشکل اشتغال است

2

نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث در قم رونمایی شد/ ضرورت ورود پژوهشگران و عالمان حوزه به حوزه هوش مصنوعی

  • کد خبر : 3304
  • 14 دی 1402 - 17:10
نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث در قم رونمایی شد/ ضرورت ورود پژوهشگران و عالمان حوزه به حوزه هوش مصنوعی
سپهر فردا/ مراسم رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث با حضور رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و جمعی از پژوهشگران علوم دینی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سپهر فردا، حجت‌الاسلام حجت باشتنی، مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در مراسم رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث با اشاره به اینکه نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث اولین نرم‌افزار در این رشته است، گفت: این نرم‌افزار یک کتابخانه تخصصی دیجیتال و مشتمل بر مجموعه کتاب‌هایی است که به بیان دانش‌ها و مهارت‌هایی پیرامون حدیث در دو جنبه سند و متن جهت ارتباط سنجی و فهم حدیث می‌پردازد.

وی با اشاره به محتوای این نرم افزار گفت: این نرم‌افزار شامل مهمترین منابع علوم حدیثی از شیعه و اهل سنت است که در قالب کتابخانه در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

مدیر گروه علمی مرکز کامپیوتری نور با اشاره به ضرورت‌ تولید این نرم‌افزارگفت: این نرم‌افزار کتاب‌های حدیثی شیعه و اهل سنت در بستر واحد است که زمینه ارائه مهمترین کتاب‌های علوم حدیثی شیعه و اهل سنت به پژوهشگران و بویژه حدیث پژوهان را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: این نرم‌افزار مشتمل بر ۴۲۷ عنوان کتاب و رساله در ۵۵۰ جلد از مهمترین منابع شیعه و اهل سنت در موضوع مختلف علوم حدیث مانند تاریخ‌الحدیث، درایه‌الحدیث و یا مصطلح‌الحدیث، فقه‌الحدیث، علل‌الحدیث و نقل‌الحدیث است.

حجت الاسلام باشتنی تصریح کرد: یکی از قابلیت‌های این نرم‌افرار، کارپوشه اصطلاحات و واژگان حدیث و رجال است و بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ اصطلاح تخصصی حدیث و رجال از ۱۹ عنوان کتاب استخراج شده است.

ضرورت ورود پژوهشگران و عالمان حوزه دین و تشییع به حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های روز

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر، رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث نیز در این مراسم با اشاره به توسعه هوش مصنوعی و ضرورت ورود پژوهشگران و عالمان حوزه دین و تشییع به این حوزه و فناوری‌های روز گفت: امروز مسائلی وارد شده که سابقه‌ای در فقه ما ندارد، باید با اصول و محکمات استنباط کنیم، هوش مصنوعی یکی از همین مسائل است.

وی اضافه کرد: هوش مصنوعی خیلی مطلب دارد که باید از منظر فقهی به آن پرداخته شود، حوزه علمیه ما باید زودتر و جلوتر از زمان حرکت کند.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث تاکید کرد: قبل از اینکه، این مسائل برای ما بحران ایجاد کند، محققان و اندیشمندان باید وارد شوند، و کارهای فاخر و بزرگی انجام دهند.

وی با بیان اینکه پس از ظهور داعش و شناخت تفکر تکفیری‌ها زمینه‌ی مناسبی برای توسعه مکتب اهل بیت فراهم شد، افزود: ضرورت دارد اندیشمندان وارد عرصه‌های پژوهش شوند تا محبت و عشق اهل بیت علیهم السلام را در دل‌های مردم جهان ایجاد کنند.

لینک کوتاه : https://sepehrefarda.ir/?p=3304

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.