• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
5

افزایش ۹۷ درصدی سوادآموزی در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال

  • کد خبر : 3161
  • 02 دی 1402 - 20:17
افزایش ۹۷ درصدی سوادآموزی در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال
سپهر فردا/ معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان گفت: سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال به بالای ۹۷ درصد رسیده است و با توجه به نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ رتبه با سوادی در استان در گروه سنی ۶ سال و بالاتر در سطح کشور هشتم است.

غلامرضا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سپهر فردا، اظهار داشت: اول دی ماه مصادف با آغاز هفته سواد آموزی است که امام راحل بنیان گذار انقلاب اسلامی نسبت به ریشه کنی بی سوادی تاکید ویژه داشتند.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درباره اهمیت سواد در جامعه تصریح کرد: نهضت سوادآموزی در کشور ما بر بخش عظیمی از مردم حق حیات دارد زیرا با خدمات ارزنده خود کلید تفکر فراگیر را برای آنان بخشیده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان عنوان کرد: امروز با توجه به اهمیت جایگاه سوادآموزی و تاکیدات بزرگان کشور به ویژه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که باید سواد در خانه مورد توجه قرار بگیرد اساس نامه جدیدی قرار است براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و تدوین شود و سازمان سوادآموزی و وزارت آموزش و پرورش این موضوع را جدی تر گرفته اند.

رضایی با بیان اینکه امروز سواد فقط خواندن و نوشتن نیست،افزود: مهارت در کنار آموزش، سواد رسانه ای، سیاسی، اقتصادی، عاطفی و… برای آحاد جامعه بویژه در مدیران متعهد و متخصص می تواند زمینه ساز تحول ژرف وعمیق در کشور باشد، برای کسب فتوحات این قله ها باید در حوزه های علمی و اموزشی شتاب بخشی کرد.

 رشد سواد در کشورمان به برکت انقلاب اسلامی به ۹۸ درصد رسیده است

رضایی با اشاره به رشد با سوادی در کشور گفت: از حدود ۴۷ درصد پیش از انقلاب به برکت پیروزی شکوهمند انقلاب در سال ۱۴۰۲ درصد با سوادی در کشور به ۹۸ درصد رسیده است که در گروه سنی ۱۰ الی و ۴۰ سال حدود ۵۲ درصد رشد با سوادی در کشور داشته ایم، در گروه سنی ۶ سال و بالاتر به حدود ۹۱ درصد با سوادی رسیده ایم که رشد ۴۴ درصدی است.

وی با اشاره به رشد سواد در زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: سواد زنان ایرانی پیش از انقلاب اسلامی حدود ۳۴ درصد بود اما پس از شکل گیری انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲ این عدد به حدود ۸۸ درصد رسید که شاهد رشد ۵۴ درصدی هستیم، درصد باسوادی مردان از حدود ۶۴ درصد پیش از انقلاب اسلامی به حدود ۹۳ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید که  شاهد رشد ۲۹ درصدی سواد هستیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان با اشاره به درصد سواد شهری بیان کرد: از حدود ۵۳ درصد پیش از انقلاب به حدود ۹۰ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیدیم که ۳۷ درصد رشد کرد، همچنین در زمینه سواد در روستاها از حدود ۳۰ درصد پیش از انقلاب اسلامی به حدود ۸۰ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیدیم که رشد ۵۰ درصدی سواد می باشد.

رضایی رشد با سوادی در استان قم را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: سواد در گروه سنی ۱۰ الی ۲۹ سال به بالای ۹۷ درصد رسیده است و با توجه به نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ رتبه با سوادی در استان در گروه سنی ۶ سال و بالاتر در سطح کشور هشتم می باشد.

وی با اشاره به دستاوردهای طرح نهضت سواد آموزی در استان قم بیان کرد: ۱۳۷ نفر از چهره های موفق سوادآموزی قم افرادی هستند که تحصیلات خود را با شرکت در نهضت سواد آموزی آغاز کرده و مدارج علمی دانشگاهی  وحوزوی را کسب کردند ، این عزیزان عضو هیئت علمی دانشگاه، اساتید حوزه های علمیه و دانشگاه ها و آموزش پرورش، کارآفرین و نویسنده هستند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان ادامه داد: از ابتدای تشکیل نهضت سواد آموزی در استان قم تا سال ۱۴۰۲ حدود ۴۲۸ هزار نفر در برنامه ها وطرح ها و فعالیت های این نهاد علمی و فرهنگی شرکت کردند.

رضایی با اشاره به برنامه کلاس های سواد آموزی استان خاطرنشان کرد: حدود ۲۳۰ ساعت آموزش روخوانی و رونخوانی ومفاهم قرآن کریم و آشنایی با زندگانی اهل بیت(ع) و معارف اسلامی تدریس می شود.

لینک کوتاه : https://sepehrefarda.ir/?p=3161

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.