• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1

نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث در قم رونمایی می‌شود

  • کد خبر : 3264
  • 11 دی 1402 - 15:25
نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث در قم رونمایی می‌شود
سپهر فردا/ مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز نور از رونمایی کتابخانه علوم حدیث در قم خبر داد و گفت: این مراسم روز پنجشنبه هفته جاری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سپهر فردا، حجت الاسلام والمسلمین حجت باشتنی، مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در نشست خبری رونمایی از نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث که امروز با حضور اصحاب رسانه در مرکز نور برگزار شد، اظهار داشت: این نرم افزار دربردارنده کتابخانه تخصصی دیجیتال است که شامل مهم‌ترین منابع حدیثی اسلام اعم از شیعه و سنی می‌شود.

وی لزوم دسترسی آسان به دانش های علوم حدیثی شیعه و اهل سنت و گردآوری علوم حدیث در بستر واحد را از جمله اهداف تولید نرم افزار کتابخانه علوم حدیث برشمرد.

مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ادامه داد: نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث مشتمل بر مجموعه کتاب‌هایی است که به بیان دانش‌ها و مهارت‌های پیرامون حدیث در دو جنبه سند و متن جهت اعتبارسنجی و فهم حدیث می‌‎پردازد.

وی با بیان این که ۴۲۷ عنوان کتاب و رساله در ۵۵۰ جلد از مهم ترین منابع اهل سنت و شیعه در بستر نرم افزار کتابخانه علوم حدیث گنجانده شده است، خاطرنشان کرد: همچنین بیش از ۴۴۰۰ اصطلاح تخصصی علم حدیث و رجال برگرفته از ۱۹ عنوان کتاب نیز در این نرم افزار ارائه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین باشتنی با اشاره به قابلیت های نرم افزار کتابخانه علوم حدیث، گفت: بهره مندی از موتور جستجوی پیشرفته با قابلیت اولویت دهی پاسخ‌ها، قابلیت مشابه یابی متن، امکان ایجاد میز پژوهشی، ارائه کتاب شناسی، امکان به روزرسانی از طریق اینترنت از جمله ویژگی این نرم افزار است.

وی بیان داشت: این اولین نرم‌افزاری است که در زمینه تخصصی علوم حدیث بستری را فراهم می‌کند تا ما مهم‌ترین کتاب‌های علوم حدیثی شیعه و اهل سنت را در آن ارائه و در اختیار حدیث پژوهان قرار دهیم و چشم‌اندازمان این است که در نسخه‌های دیگر این نرم‌افزار شاهد ارتقاء محتوای کتابخانه، افزایش تعداد منابع کتابخانه‌ای و همچنین ارتقاء کارپوشه اصطلاحات و عرضه ساختار و محتوای علوم حدیث در قالب درختواره باشیم.

گفتنی است، نرم‌افزار کتابخانه علوم حدیث ساعت ۱۰ روز پنج شنبه ۱۴ دی‌ماه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در سالن جلسات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) رونمایی می‌شود.

لینک کوتاه : https://sepehrefarda.ir/?p=3264

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.